Opiskelijakunnat ääniaalloilla: Journalistiset menetelmät opiskelijakuntien podcasteissa
Kiviniemi, Johanna (2022)
Kiviniemi, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113554
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyön tutkielmassa selvitän, kuinka journalistiset menetelmät ja keinot toimivat opiskelija- ja ylioppilaskuntien tuottamissa podcasteissa, jotka on suunnattu opiskelijoilta opiskelijoille. Tutkimusmateriaalinani käytin kahta podcastia, joista toisen on tuottanut Oulun Ylioppilas-lehti Oulun ylioppilaskunnan alaisuudessa ja toisen Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Rotko ry. Oulun Ylioppilaslehden Mitä kuuluu kampus? -podcast on näistä kahdesta podcastista selkeää journalistista tuotantoa, ja Rotko ry:n Rotcast enemmän vapaamuotoista, osittain journalistisia keinoja hyödyntävää tuotantoa.
Minua kiinnosti tutkia podcasteja, jotka eivät ole välttämättä suoraan journalistisia, mutta joiden sisällöntuotantoon on mahdollista silti soveltaa journalistisia keinoja. Halusin selvittää, miten journalistiset keinot toimivat näissä tuotannoissa, joissa kuitenkin tiedonvälitys on avainasemassa. Kiinnostukseni aiheeseen nousi omasta opinnäytetyöni käytännön osasta, jossa tuotin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKOlle Osakopodi-podcastsarjan.
Tietopohjassa käsittelen opiskelija- ja ylioppilaskuntien eroja sekä yhtäläisyyksiä, podcastin käsitettä ja laadullista sisällöllistä analysointia sekä avaan journalistisia keinoja. Journalistisina keinoina esittelen haastattelun, faktantarkistuksen sekä uutiskriteerit. Esittelen näitä kirjallisten lähteiden kautta sekä sovellan medianomiopintojeni aikana kertynyttä tietämystäni tutkiessani materiaalinani olevia podcasteja. Samalla pystyin reflektoimaan omaa podcasttuotantoani ja hyödyntämään tutkielmani johtopäätöksiä sen tuotannossa.
Tutkielmassani sain selville, että journalistisia keinoja käyttämällä podcastien sisältö on mahdollista esittää selkeästi ja ymmärrettävästi. Havaitsin, että vaikka podcast ei olisikaan journalistista tuotantoa, on journalististen keinojen hyväksi käyttäminen sisällön ja aiheen esittämisen kannalta hyödyllistä ja jopa suotavaa. Molempien podcastien sisältö ja aihevalinnat lähentelevät palvelujournalismia, sillä tavoitteena on jakaa opiskelijoita hyödyttävää tietoa. Molempien kohderyhmä ja päämäärä ovat samat, vaikka tavat tuottaa sisältöä vaihtelevatkin jonkin verran.
Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia erilaisia ei-journalistisia podcasteja palvelujournalistisesta näkökulmasta ja selvittää esimerkiksi haastattelujen kautta, kuinka paljon podcastien tuotannoissa on hyödynnetty erilaisia journalistisia keinoja. Erityisen kiinnostavia olisivat valtion eri organisaatioiden kuten ministeriöiden alaisuudessa tuotetut podcastit.
Minua kiinnosti tutkia podcasteja, jotka eivät ole välttämättä suoraan journalistisia, mutta joiden sisällöntuotantoon on mahdollista silti soveltaa journalistisia keinoja. Halusin selvittää, miten journalistiset keinot toimivat näissä tuotannoissa, joissa kuitenkin tiedonvälitys on avainasemassa. Kiinnostukseni aiheeseen nousi omasta opinnäytetyöni käytännön osasta, jossa tuotin Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKOlle Osakopodi-podcastsarjan.
Tietopohjassa käsittelen opiskelija- ja ylioppilaskuntien eroja sekä yhtäläisyyksiä, podcastin käsitettä ja laadullista sisällöllistä analysointia sekä avaan journalistisia keinoja. Journalistisina keinoina esittelen haastattelun, faktantarkistuksen sekä uutiskriteerit. Esittelen näitä kirjallisten lähteiden kautta sekä sovellan medianomiopintojeni aikana kertynyttä tietämystäni tutkiessani materiaalinani olevia podcasteja. Samalla pystyin reflektoimaan omaa podcasttuotantoani ja hyödyntämään tutkielmani johtopäätöksiä sen tuotannossa.
Tutkielmassani sain selville, että journalistisia keinoja käyttämällä podcastien sisältö on mahdollista esittää selkeästi ja ymmärrettävästi. Havaitsin, että vaikka podcast ei olisikaan journalistista tuotantoa, on journalististen keinojen hyväksi käyttäminen sisällön ja aiheen esittämisen kannalta hyödyllistä ja jopa suotavaa. Molempien podcastien sisältö ja aihevalinnat lähentelevät palvelujournalismia, sillä tavoitteena on jakaa opiskelijoita hyödyttävää tietoa. Molempien kohderyhmä ja päämäärä ovat samat, vaikka tavat tuottaa sisältöä vaihtelevatkin jonkin verran.
Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia erilaisia ei-journalistisia podcasteja palvelujournalistisesta näkökulmasta ja selvittää esimerkiksi haastattelujen kautta, kuinka paljon podcastien tuotannoissa on hyödynnetty erilaisia journalistisia keinoja. Erityisen kiinnostavia olisivat valtion eri organisaatioiden kuten ministeriöiden alaisuudessa tuotetut podcastit.