Bli proffs! : Työelämäyhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja ammatillisen toisen asteen kielten ja viestinnän opetuksessa
Linna, Mari; Jokiranta, Anni (2022)
Linna, Mari
Jokiranta, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141063
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen ja ammatillisen toisen asteen kielten- ja viestinnänopetuksessa toi mitaan työelämän lähtökohdista käsin. Kielten ja viestinnän opiskelua integroidaan subs tanssiaineisiin, oppimateriaalit ovat työelämälähtöisiä ja opiskeltavat aihepiirit nousevat suoraan työelämän kirjallisista ja suullisista vuorovaikutustilanteista. Monesti kielten ja viestin nän oppiminen kytketään erilaisiin työelämän kanssa yhteistyössä toteutettaviin hankkeisiin.
Satakunnan ammattikorkeakoulussa (SAMK) olemme koordinoineet lokakuusta 2018 lähtien Bli proffs! -hanketta. Hanke on päättymässä kesäkuussa 2022. Hankkeen päätavoitteena on ollut saada opiskelijoille lisää varmuutta ja uskallusta ruotsin kieleen käyttöön. Olemme toimineet yhteistyössä työelämäkumppanien kanssa ruotsin kielen verkko-opetuksessa ja luoneet uuden ruotsin vapaasti valittavien verkko-opintojaksojen kokonaisuuden. Näin hank keen päättyessä pohdimme, kuinka voisimme jakaa hankkeen tuloksia rahoittajalle, Svenska kulturfondenille, toimitettavan loppuraportin lisäksi. Olimme kiinnostuneita myös kuulemaan muiden ammatillisten kielten- ja viestinnänopettajien kokemuksista työelämäyhteistyöstä. Näin syntyi ajatus tästä Bli proffs! -hankkeessa toimitetusta yhteisjulkaisusta.
Satakunnan ammattikorkeakoulussa (SAMK) olemme koordinoineet lokakuusta 2018 lähtien Bli proffs! -hanketta. Hanke on päättymässä kesäkuussa 2022. Hankkeen päätavoitteena on ollut saada opiskelijoille lisää varmuutta ja uskallusta ruotsin kieleen käyttöön. Olemme toimineet yhteistyössä työelämäkumppanien kanssa ruotsin kielen verkko-opetuksessa ja luoneet uuden ruotsin vapaasti valittavien verkko-opintojaksojen kokonaisuuden. Näin hank keen päättyessä pohdimme, kuinka voisimme jakaa hankkeen tuloksia rahoittajalle, Svenska kulturfondenille, toimitettavan loppuraportin lisäksi. Olimme kiinnostuneita myös kuulemaan muiden ammatillisten kielten- ja viestinnänopettajien kokemuksista työelämäyhteistyöstä. Näin syntyi ajatus tästä Bli proffs! -hankkeessa toimitetusta yhteisjulkaisusta.