Integrering av Digital Experience Platform i CMS-undervisningen inom en modern IT-utbildning: en jämförelse mellan DXP och WordPress
Heikkinen, Sani (2022)
Heikkinen, Sani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013344
Tiivistelmä
IT-branschen är under ständig utveckling, och därav är det viktigt att regelbundet uppdatera IT-utbildningens kurser och dess innehåll. Syftet med detta arbete var att undersöka ifall det vore lämpligt att tillämpa Liferays DXP (digital upplevelseplattform - Digital Experience Platform) till undervisningen av innehållshanteringssytem (CMS – content management system) på Arcadas IT-utbildning för att upprätthålla utbildningen modern. DXP en samordnad uppsättning av olika teknologier som baserar sig på en gemensam plattform och som erbjuder konsekvent, personlig och säker tillgång till information och applikationer över flera digitala beröringspunkter. För att undersöka om en implementering av Liferays DXP skulle bidra till att bevara IT-utbildning på Arcada modern, jämfördes hur DXP skiljer sig från motsvarande teknologin Wordpress, som används i undervisningen. I undersökningen togs även i beaktande fördelarna med att använda Liferays DXP, teknologins målgrupp, hurdan arbetsmarknad DXP har i Finland och hur lätt teknologin är att ta i bruk. På basen av ämnesområdena behandlade i denna undersökning är det inte lämpligt att tillämpa Liferays DXP för att upprätthålla en modern IT-utbildning. De största faktorerna som bidrar till detta resultat är att Liferay DXP inte är i lika allmän användning som dess konkurrent Wordpress, och att arbetsmarknaden för arbetspositioner inom DXP är nästan obefintliga i Finland. Implementering av DXP skulle inte vara värt instansningen av tid och resurser i jämförelse med nyttan som DXP skulle medföra.