Alina Voronkovan vaikuttajamarkkinointi Instagramissa
Hurri, Joonas (2022)
Hurri, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013404
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana yhdeksi tunnetuimmaksi käsitteeksi ympäri maailman. Muun muassa Facebook ja Instagram ovat etenkin meille suomalaisille tunnetuimmat kanavat, ja nykyään kanavilta löytyykin lukemattomia eri toimijoita niin yksityishenkilöinä kuin yrityksinä. Opinnäytetyön pääteemana on vaikuttajamarkkinointi Instagram kanavassa. Vaikuttaja markkinointi on yksi yrityksen mahdollisuuksista markkinoida omaa brändiä ja sen tuotetta tai palvelua potentiaalisille asiakkaille. Yritys käyttää tässä markkinointimuodossa hyödyksi valitsemaansa yksityistä henkilöä, joka mainostaa omalla Instagram-tilillä yrityksen brändiä. Vaikuttajamarkkinointi on noussut jatkuvasti suurempaan rooliin, koska yritykset haluavat olla niissä kanavissa, joissa ne kokevat saavuttavan parhaiten potentiaalisia asiakkaita. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yhden sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisen Alina Voronkovan työtä sosiaalisen median vaikuttajana eli ”somevaikuttajana”. Voronkovalle Instagramista on tullut hänen tärkein työskentelykanava vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseksi. Yhteistyökumppanit ovat olleet erityisen kiinnostuneita tekemään yhteistyötä, sillä Voronkovan tili tavoittaa parhaimmillaan jopa tuhansia ihmisiä päivässä ja seuraajia tilillä on lähes 46 tuhatta. Voronkovan sosiaalisen median ja etenkin Instagram-tili on ollut jatkuvassa nosteessa seuraajamääriltään sekä myös vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta. Tässä kohtaa Voronkovan vaikuttajamarkkinoinnista on sopiva ja ajankohtainen hetki tehdä tutkimus sen nykytilanteesta. Opinnäytetyössä tutkitaan kvantitatiivisena tutkimuksena Voronkovan Instagram-seuraajien näkemyksiä hänen vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisesta. Voronkovan Instagram-seuraajat vierailevat hänen tilillään parhaimmillaan päivittäin, jossa he katsovat ja lukevat Voronkovan uusimpia yhteistyöpäivityksiä ja -julkaisuja. Koskaan aikaisemmin heiltä ei ole kysytty näkemyksiä Voronkovan vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta. Opinnäytetyötutkimuksen kautta seuraajat pääsevät vastaamaan heidän näkemyksiään ja vastausten perusteella pystytään tekemään johtopäätöksiä vaikuttajamarkkinoinnista. Tutkimustuloksen lopputuloksena vastaajilta sai paljon hyödyllistä informaatiota Voronkovan vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta. Tutkimuksen kautta Voronkovalle tuli uusia näkökulmia alueisiin, joita olisi hyvä kehittää tulevaisuudessa ja miten seuraajat voisi ottaa paremmin huomioon. Voronkovalle vaikuttajamarkkinointi on lähitulevaisuudessakin tärkein työllistäjä ja tutkimuksen havainnot tuovat kehitysideoita tulevaisuuteen.