Vastuullisuuden korostaminen kuluttajien maitotuotevalinnoissa sisältömarkkinoinnin keinoin
Hakala, Katariina (2022)
Hakala, Katariina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tehdä toimeksiantajalle ehdotuksia sisältömarkkinoinnin toimenpiteistä, joiden avulla kuluttajat saadaan paremmin huomioimaan vastuullisuuden merkitys maitotuotevalinnoissaan. Tutkimusongelmat olivat: Miten vastuullisuuden merkitys koetaan maitotuotteissa sekä miten vastuullisuutta voidaan tuoda esille toimeksiantajan sisältömarkkinoinnissa.
Vastuullisuudella viitataan opinnäytetyössä suomalaisten tuottajien resursseihin tuottaa jatkossakin maitoa ja Suomen omavaraisuuteen maidontuotannossa. Lisäksi sillä viitataan suomalaisen tuotannon puhtauteen ja tuotantoeläinten kohteluun.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joiden teemat ovat
vastuullisuus markkinoinnissa sekä sisältömarkkinointi. Tutkimuksen aineistonhankinnassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselyohjelmalla. Kysely julkaistiin toimeksiantajan
Facebook-sivulla, koska tutkimuksen perusjoukko koostui toimeksiantajan Facebook-seuraajista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajille vastuullisuus maitotuotteissa tarkoittaa
muun muassa parempaa korvausta tehdystä työstä maidontuottajalle, tuotteiden korkeaa laatua sekä tuotantoeläinten parempaa kohtelua. Tutkimusaineiston perusteella annettiin toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia, joiden avulla
vastuullisuutta saadaan korostettua viestinnässä entisestään käyttäen sisältömarkkinoinnin keinoja. Toimenpidesuositukset syntyivät yhdistämällä teoriatietoa ja kyselytutkimuksen tuloksia.
Vastuullisuudella viitataan opinnäytetyössä suomalaisten tuottajien resursseihin tuottaa jatkossakin maitoa ja Suomen omavaraisuuteen maidontuotannossa. Lisäksi sillä viitataan suomalaisen tuotannon puhtauteen ja tuotantoeläinten kohteluun.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joiden teemat ovat
vastuullisuus markkinoinnissa sekä sisältömarkkinointi. Tutkimuksen aineistonhankinnassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselyohjelmalla. Kysely julkaistiin toimeksiantajan
Facebook-sivulla, koska tutkimuksen perusjoukko koostui toimeksiantajan Facebook-seuraajista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajille vastuullisuus maitotuotteissa tarkoittaa
muun muassa parempaa korvausta tehdystä työstä maidontuottajalle, tuotteiden korkeaa laatua sekä tuotantoeläinten parempaa kohtelua. Tutkimusaineiston perusteella annettiin toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia, joiden avulla
vastuullisuutta saadaan korostettua viestinnässä entisestään käyttäen sisältömarkkinoinnin keinoja. Toimenpidesuositukset syntyivät yhdistämällä teoriatietoa ja kyselytutkimuksen tuloksia.