Konseptin markkinointisuunnitelma : case Helsingin ensikoti ry, varainhankinnan konsepti Suojelija
Karastie, Fanny; Nurmi, Elisa (2022)
Karastie, Fanny
Nurmi, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin Ensikoti ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma uudelle Suojelija-nimiselle varainhankinnan konseptille. Suojelija- konseptia ei ole otettu vielä käyttöön, joten markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kehittää toimenpiteet lanseerauksesta vuodeksi eteenpäin.
Teoriaosuudessa käydään läpi Helsingin Ensikodin varainhankinnan nykytilaa ja avataan konseptin taustoja. Tämän jälkeen perehdytään markkinoinnin suunnittelun prosesseihin ja lähtökohta-analyyseihin, joista opinnäytetyöhön valikoituivat SWOT-analyysi, kohderyhmäanalyysi sekä kilpailija-analyysi. Lisäksi tarkasteltiin markkinointikanavien sekä viestinnän pelikenttää. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty laajasti kirjallisuutta, internetistä löytyvää aineistoa sekä Helsingin ensikodin toiminnanjohtajan Tuomas Kurttilan teemahaastattelua.
Varsinainen lopputuotos sisältää Suojelija-konseptin markkinointitoimenpiteet yhden vuoden ajaksi. Markkinointisuunnitelmaa hyödyntämällä Ensikodin on mahdollista ottaa konsepti käyttöönsä tehokkaasti ja huomiota herättävästi.
Suojelija-konseptin on tarkoitus olla varainhankinnan työkalu, jolla Helsingin Ensikoti pystyy sitouttamaan lahjoittajia pitkäaikaisesti ja hankkimaan uusia lahjoittajia. Markkinointisuunnitelmaa hyödyntäen Helsingin ensikoti pystyy lanseeraamaan, uudistamaan sekä kehittämään Suojelija-konseptia, tai jotain uutta varainhankinnan konseptia. The client of the thesis is Helsingin Ensikoti ry. The aim of the thesis was to create a marketing plan for a new fundraising concept called “Patron”. The Patron concept has not yet been introduced, so the aim of the marketing plan was to develop measures from launch to the year ahead.
In the theoretical part, the current state of fundraising at Helsingin ensikoti is reviewed and the background to the concept is opened. This is followed by an introduction to marketing planning processes and starting point analyzes, from which a SWOT analysis, target group analysis and competitor analysis were selected for the thesis. In addition, the playing field of marketing channels and communications were examined. Literature, internet materials and a thematic interview by Helsingin ensikotis Executive Director Tuomas Kurttila have been widely used as the source materials for the theoretical part.
The actual final output includes the marketing measures for the Patron concept for a year. By utilizing the marketing plan, it is possible for Helsinki ensikoti to implement the concept effectively and in an eye-catching way.
The marketing plan for the Patron concept is intended to be a fundraising tool that will enable Helsingin ensikoti to engage donors on a long-term basis and acquire new donors. Utilizing the marketing plan, Ensikoti is able to renew and develop the Patron concept, or some new fundraising concept.
Teoriaosuudessa käydään läpi Helsingin Ensikodin varainhankinnan nykytilaa ja avataan konseptin taustoja. Tämän jälkeen perehdytään markkinoinnin suunnittelun prosesseihin ja lähtökohta-analyyseihin, joista opinnäytetyöhön valikoituivat SWOT-analyysi, kohderyhmäanalyysi sekä kilpailija-analyysi. Lisäksi tarkasteltiin markkinointikanavien sekä viestinnän pelikenttää. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty laajasti kirjallisuutta, internetistä löytyvää aineistoa sekä Helsingin ensikodin toiminnanjohtajan Tuomas Kurttilan teemahaastattelua.
Varsinainen lopputuotos sisältää Suojelija-konseptin markkinointitoimenpiteet yhden vuoden ajaksi. Markkinointisuunnitelmaa hyödyntämällä Ensikodin on mahdollista ottaa konsepti käyttöönsä tehokkaasti ja huomiota herättävästi.
Suojelija-konseptin on tarkoitus olla varainhankinnan työkalu, jolla Helsingin Ensikoti pystyy sitouttamaan lahjoittajia pitkäaikaisesti ja hankkimaan uusia lahjoittajia. Markkinointisuunnitelmaa hyödyntäen Helsingin ensikoti pystyy lanseeraamaan, uudistamaan sekä kehittämään Suojelija-konseptia, tai jotain uutta varainhankinnan konseptia.
In the theoretical part, the current state of fundraising at Helsingin ensikoti is reviewed and the background to the concept is opened. This is followed by an introduction to marketing planning processes and starting point analyzes, from which a SWOT analysis, target group analysis and competitor analysis were selected for the thesis. In addition, the playing field of marketing channels and communications were examined. Literature, internet materials and a thematic interview by Helsingin ensikotis Executive Director Tuomas Kurttila have been widely used as the source materials for the theoretical part.
The actual final output includes the marketing measures for the Patron concept for a year. By utilizing the marketing plan, it is possible for Helsinki ensikoti to implement the concept effectively and in an eye-catching way.
The marketing plan for the Patron concept is intended to be a fundraising tool that will enable Helsingin ensikoti to engage donors on a long-term basis and acquire new donors. Utilizing the marketing plan, Ensikoti is able to renew and develop the Patron concept, or some new fundraising concept.