Koronapandemian vaikutukset alakouluikäisten uinninopetukseen
Kurppa, Nina; Saari, Fanni (2022)
Kurppa, Nina
Saari, Fanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013157
Tiivistelmä
Uinninopetus kuuluu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Ensimmäisellä ja
toisella luokalla tavoitteina on veteen tutustumisen ohella oppia alkeisuimataito. Ylemmillä
vuosiluokilla liikunnan opetuksen tavoitteena on oppia uimataito, jossa oppilas liikkuu ja
pystyy pelastautumaan vedestä itsenäisesti.
Uimataito on kansalaistaito. Hyvä uimataito takaa pärjäämisen vesistöissä sekä pelastustilanteissa. Suomen hukkumistilastot kertovat aikuisten uimataidottomuudesta. Alkoholinkäyttö, puutteelliset varusteet tai pelastusliivien vähättely, heikompi toimintakyky ja uimataidottomuus aikuisella tai lapsella lisäävät hukkumistapaturma tilastojen lukuja.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Uimaopetus ja hengenpelastusliitto. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koronapandemian vaikutuksia esi- ja alakouluikäisten uinninopetukseen. Kyselytutkimus oli lähes koko Suomen laajuinen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 149 kuntaa ja vastauksia saatiin 167 kappaletta. Vastausprosentti oli 83,91 %.
Kyselyn määrällisistä vastauksista luotiin kuvaajia Excel ohjelmaa hyödyntäen, havainnoimaan kokonaisuutta.
Kyselytutkimuksen vastaajien mukaan puolet kokee pandemian vaikuttaneen uintituntimääriin ja puolet taas ei. 93 % vastaajista kertoi uimahallin olleen suljettuna pandemian aikana.
Tulosten mukaan sulkutoimien aikana 54 % kunnista pystyi järjestämään uinninopetusta
osittain tai täysimääräisesti, joten lähes puolet vastanneista kunnista ei saanut järjestettyä
uinninopetusta lainkaan. 63 % koki koronan vaikuttaneen uinninopetukseen osallistumiseen. Kolmasosa vastaajista kertoo altistumisien vaikuttaneen opetukseen. Tässä opinnäytetyössä toteutettu pandemian vaikutuksia kartoittanut kysely ja sen tulokset, ovat osa keväällä 2022 toteutettavaa 6. -luokkalaisten uimataitotutkimusta.
toisella luokalla tavoitteina on veteen tutustumisen ohella oppia alkeisuimataito. Ylemmillä
vuosiluokilla liikunnan opetuksen tavoitteena on oppia uimataito, jossa oppilas liikkuu ja
pystyy pelastautumaan vedestä itsenäisesti.
Uimataito on kansalaistaito. Hyvä uimataito takaa pärjäämisen vesistöissä sekä pelastustilanteissa. Suomen hukkumistilastot kertovat aikuisten uimataidottomuudesta. Alkoholinkäyttö, puutteelliset varusteet tai pelastusliivien vähättely, heikompi toimintakyky ja uimataidottomuus aikuisella tai lapsella lisäävät hukkumistapaturma tilastojen lukuja.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Uimaopetus ja hengenpelastusliitto. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koronapandemian vaikutuksia esi- ja alakouluikäisten uinninopetukseen. Kyselytutkimus oli lähes koko Suomen laajuinen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 149 kuntaa ja vastauksia saatiin 167 kappaletta. Vastausprosentti oli 83,91 %.
Kyselyn määrällisistä vastauksista luotiin kuvaajia Excel ohjelmaa hyödyntäen, havainnoimaan kokonaisuutta.
Kyselytutkimuksen vastaajien mukaan puolet kokee pandemian vaikuttaneen uintituntimääriin ja puolet taas ei. 93 % vastaajista kertoi uimahallin olleen suljettuna pandemian aikana.
Tulosten mukaan sulkutoimien aikana 54 % kunnista pystyi järjestämään uinninopetusta
osittain tai täysimääräisesti, joten lähes puolet vastanneista kunnista ei saanut järjestettyä
uinninopetusta lainkaan. 63 % koki koronan vaikuttaneen uinninopetukseen osallistumiseen. Kolmasosa vastaajista kertoo altistumisien vaikuttaneen opetukseen. Tässä opinnäytetyössä toteutettu pandemian vaikutuksia kartoittanut kysely ja sen tulokset, ovat osa keväällä 2022 toteutettavaa 6. -luokkalaisten uimataitotutkimusta.