Työhönvalmennuksen asiakkaiden kokemuksia vertaisvalmentajatoiminnasta
Hurri, Anna (2022)
Hurri, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Päijät-Soten vammaispalvelujen päiväaikaisen toiminnan työhönvalmennuksen vertaisvalmentajatoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työhönvalmennuksen asiakkaiden kokemuksia vertaisvalmentajatoiminnasta ja tuottaa tietoa vertaisvalmentajatoiminnan merkityksestä. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli työhönvalmennuksen asiakkaiden kokemukset vertaisvalmentajatoiminnasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui strukturoitu haastattelu eli lomakehaastattelu. Haastatteluun osallistui seitsemän asiakasta ja asiakkaiden haastattelu tapahtui yksilöhaastatteluina. Haastattelun vastausten analyysimenetelmänä käytettiin värikoodausta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vertaisvalmentajista on ollut asiakkaille monenlaista apua. Vertaisvalmentajilta saadut neuvot, tuki ja kannustus koettiin tärkeänä. Esimerkiksi työssä jaksamiseen on saatu vertaisvalmentajalta apua. Toisena tärkeänä asiana koettiin työmatkoihin saatu tuki. Vertaisvalmentaja on kulkenut asiakkaan kanssa yhdessä työmatkoja, saattanut bussipysäkille, neuvonut oikean pysäkin tai auttanut bussikortin lataamisessa. Vertaisvalmentajatoimintaan oltiin tyytyväisiä ja asiakkaat olivat saaneet vertaisvalmentajalta sellaista apua, jota oli kaivattukin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui strukturoitu haastattelu eli lomakehaastattelu. Haastatteluun osallistui seitsemän asiakasta ja asiakkaiden haastattelu tapahtui yksilöhaastatteluina. Haastattelun vastausten analyysimenetelmänä käytettiin värikoodausta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vertaisvalmentajista on ollut asiakkaille monenlaista apua. Vertaisvalmentajilta saadut neuvot, tuki ja kannustus koettiin tärkeänä. Esimerkiksi työssä jaksamiseen on saatu vertaisvalmentajalta apua. Toisena tärkeänä asiana koettiin työmatkoihin saatu tuki. Vertaisvalmentaja on kulkenut asiakkaan kanssa yhdessä työmatkoja, saattanut bussipysäkille, neuvonut oikean pysäkin tai auttanut bussikortin lataamisessa. Vertaisvalmentajatoimintaan oltiin tyytyväisiä ja asiakkaat olivat saaneet vertaisvalmentajalta sellaista apua, jota oli kaivattukin.