Automaatiokehittäjäharjoittelijan oppimispäiväkirja
Mäkilä, Jerri (2022)
Mäkilä, Jerri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912925
Tiivistelmä
Tämä on oppimispäiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jossa on kuvattu työn ohella tapahtunutta oppimista ja kehittymistä kahdeksan viikon ajalta. Oppimista on kuvattu päiväkirjan tapaan päiväkohtaisesti, minkä lisäksi kunkin viikon päätteeksi on koostettu viikkoanalyysi, jossa on nidottu viikon pohdinnat yhteen sekä peilattu kehittymistä ja tavoitteita teoriatietoa vasten.
Kahdeksan viikon seurantajakso on suoritettu pankkijärjestelmien rajapintaa kolmansien osapuolien käyttöön tuottavassa tiimissä automaatiokehittäjän nimikkeellä. Tiimin automaatiokehittäjän tehtävänä on kehittää automaatiotestejä tuotettuun rajapintaan sekä suorittaa myös muita testaukseen liittyviä tehtäviä, kuten manuaalista testausta sekä testidatan luo-mista eri sidosryhmien tarpeisiin.
Testauksen parissa toimiminen on opettanut erityisesti sekä asiakkaiden liiketoiminnan että ulkoisten sidosryhmien tarpeiden tärkeyden. Kehitettävää rajapintaa tuotetaan tiettyjen sidosryhmien käyttöön, mikä myös määrittää enimmäkseen sitä, miten ja millaista testausta kulloinkin suoritetaan. Tietotekninen oppi ja kehitys on keskittynyt seurantajakson aikana yksinomaan käytettyihin työkaluihin ja sovelluskehikoihin sekä niillä tuotettujen kehittämi-seen, käyttöönottoon ja ylläpitoon.
Kahdeksan viikon seurantajakso on suoritettu pankkijärjestelmien rajapintaa kolmansien osapuolien käyttöön tuottavassa tiimissä automaatiokehittäjän nimikkeellä. Tiimin automaatiokehittäjän tehtävänä on kehittää automaatiotestejä tuotettuun rajapintaan sekä suorittaa myös muita testaukseen liittyviä tehtäviä, kuten manuaalista testausta sekä testidatan luo-mista eri sidosryhmien tarpeisiin.
Testauksen parissa toimiminen on opettanut erityisesti sekä asiakkaiden liiketoiminnan että ulkoisten sidosryhmien tarpeiden tärkeyden. Kehitettävää rajapintaa tuotetaan tiettyjen sidosryhmien käyttöön, mikä myös määrittää enimmäkseen sitä, miten ja millaista testausta kulloinkin suoritetaan. Tietotekninen oppi ja kehitys on keskittynyt seurantajakson aikana yksinomaan käytettyihin työkaluihin ja sovelluskehikoihin sekä niillä tuotettujen kehittämi-seen, käyttöönottoon ja ylläpitoon.