Lääkevalmisteiden toimitusketjun ulkoiset riskit maahantuonnin kuljetuksessa
Samuelsson, Riina (2022)
Samuelsson, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912934
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe syntyi COVID-19 aiheuttaman pandemian aiheuttamista logistisista ongelmista, jotka kohdistuivat myös maailmanlaajuisiin lääkevalmisteiden toimitusketjuihin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä turvallisuusriskejä lääkevalmisteiden kuljetusten aikana maahantuonnissa voidaan kohdata.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään ulkomaankauppaa sekä maahantuontia. Toisessa luvussa perehdytään lääkevalmisteisiin kohdistuvaa lääkelakiin. Kolmas luku käsittelee toimitusketjua, toimitusketjun ulkoisia riskityyppejä, turvallisuutta sekä riskienhallintaa.
Empiirinen tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytetään teemahaastattelua, joka pidettiin alan ammattilaisten kanssa.
Tutkimuksessa ilmenee useita teoriaan pohjautuvia riskitekijöitä lääkevalmisteiden kuljetusten aikana eri yritystoimijoiden näkökulmasta riippumatta yrityksen sijainnista lääkevalmisteiden toimitusketjussa. Harvemmat riskitekijät ovat realisoituneet toiminnassa, mutta yritykset ovat nämä riskitekijät huomioineet toiminnassaan tulevaisuutta silmällä pitäen. The topic of the study arose from the logistical problems caused by the COVID-19 pandemic, which also affected global pharmaceutical supply chains. The aim of the thesis was to find out what safety risks can be encountered during the import of pharmaceutical products.
The theoretical framework of the study consists of three chapters. The first chapter examines with foreign trade and imports. The second chapter discusses with Finnish legislation on pharmaceutical products. The third chapter studies with the supply chain, external risk types of supply chain, security, and risk management.
The empirical research was carried out as a qualitative study. As a data collection method, the study used a thematic interview conducted with professionals in the pharmaceutical transportation field.
The study revealed several theory-based risk factors during the transportation of pharmaceutical products from the perspective of different companies, regardless of the company's location in the pharmaceutical supply chain. Few risk factors have materialized in operations, but companies have taken these risk factors into account in their operations with a view towards the future.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään ulkomaankauppaa sekä maahantuontia. Toisessa luvussa perehdytään lääkevalmisteisiin kohdistuvaa lääkelakiin. Kolmas luku käsittelee toimitusketjua, toimitusketjun ulkoisia riskityyppejä, turvallisuutta sekä riskienhallintaa.
Empiirinen tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytetään teemahaastattelua, joka pidettiin alan ammattilaisten kanssa.
Tutkimuksessa ilmenee useita teoriaan pohjautuvia riskitekijöitä lääkevalmisteiden kuljetusten aikana eri yritystoimijoiden näkökulmasta riippumatta yrityksen sijainnista lääkevalmisteiden toimitusketjussa. Harvemmat riskitekijät ovat realisoituneet toiminnassa, mutta yritykset ovat nämä riskitekijät huomioineet toiminnassaan tulevaisuutta silmällä pitäen.
The theoretical framework of the study consists of three chapters. The first chapter examines with foreign trade and imports. The second chapter discusses with Finnish legislation on pharmaceutical products. The third chapter studies with the supply chain, external risk types of supply chain, security, and risk management.
The empirical research was carried out as a qualitative study. As a data collection method, the study used a thematic interview conducted with professionals in the pharmaceutical transportation field.
The study revealed several theory-based risk factors during the transportation of pharmaceutical products from the perspective of different companies, regardless of the company's location in the pharmaceutical supply chain. Few risk factors have materialized in operations, but companies have taken these risk factors into account in their operations with a view towards the future.