Sisäisen viestinnän ja toimintatapojen yhtenäistäminen : ohjeita Fennian sisäisen viestinnän kehittämiseen
Siponen, Peppi (2022)
Siponen, Peppi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912891
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja yhtenäistää Fennian markkinointikampanjoihin liittyvää sisäistä viestintää sekä toimintatapoja ja laatia ohjeistus, jota voitaisiin hyödyntää tulevissa markkinointikampanjoissa. Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia on suomalainen vahinkovakuutusyhtiö, joka tarjoaa lakisääteisiä ja vapaaehtoisia vakuutuksia henkilöasiakkaille, yrityksille ja kotitalouksille.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautui kolmeen osaan, joista ensimmäisessä tarkasteltiin sisäistä viestintää. Toisessa osassa käsiteltiin sisäisen viestinnän digitaalisia kanavia ja viimeisessä luvussa käytiin läpi toimintatapoja ja prosesseja. Tietoperustaan kerättiin monipuolisesti lähdeaineistoa käsiteltyihin aiheisiin liittyvistä kirja- ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin Fennialle sisäisen viestinnän ja toimintatapojen ohjeistus, jonka avulla yritys voi tehostaa markkinointikampanjoiden aikaista viestintää ja prosesseja. Ohjeistuksessa käytiin läpi viestinnän ja toimintatapojen nykytilaa, esitettiin kehityskohteita ja annettiin kehitysideoita. Ohjeistus tehtiin tietokoneella helposti selattavaan muotoon ja vastaamaan Fennian visuaalista ilmettä.
Etätöitä tehdään yhä enemmän ja sisäisen viestinnän tärkeys on korostunut viimeisen kahden vuoden aikana. Tiedonvälityksen painopiste on siirtynyt digitaalisiin kanaviin ja organisaatioiden aktiivinen sisäinen viestintä on kaiken toiminnan perustana.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautui kolmeen osaan, joista ensimmäisessä tarkasteltiin sisäistä viestintää. Toisessa osassa käsiteltiin sisäisen viestinnän digitaalisia kanavia ja viimeisessä luvussa käytiin läpi toimintatapoja ja prosesseja. Tietoperustaan kerättiin monipuolisesti lähdeaineistoa käsiteltyihin aiheisiin liittyvistä kirja- ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin Fennialle sisäisen viestinnän ja toimintatapojen ohjeistus, jonka avulla yritys voi tehostaa markkinointikampanjoiden aikaista viestintää ja prosesseja. Ohjeistuksessa käytiin läpi viestinnän ja toimintatapojen nykytilaa, esitettiin kehityskohteita ja annettiin kehitysideoita. Ohjeistus tehtiin tietokoneella helposti selattavaan muotoon ja vastaamaan Fennian visuaalista ilmettä.
Etätöitä tehdään yhä enemmän ja sisäisen viestinnän tärkeys on korostunut viimeisen kahden vuoden aikana. Tiedonvälityksen painopiste on siirtynyt digitaalisiin kanaviin ja organisaatioiden aktiivinen sisäinen viestintä on kaiken toiminnan perustana.