Varhaiskasvatuksen opettajien kokema tuen tarve pedagogisen toiminnan suunnitteluun
Jäkkö, Laura; Tinnilä, Fanny (2022)
Jäkkö, Laura
Tinnilä, Fanny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset tuen tarpeesta pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Yhteiskunnallisesti aihe on merkityksellinen ja kiinnostava, sillä varhaiskasvatukselle asetetut vaatimukset ja odotukset on laadittu lasten oikeudet huomioiden. Tarvitaan toimivia ratkaisuja tukemaan varhaiskasvatuksen opettajien työtä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastattelujen kautta selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kertomana, millaista tukea he ovat kokeneet tarvinneensa ja saaneensa pedagogisen toiminnan suunnitteluun sekä millaista tukea tulisi vielä tarjota. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja tuen tarpeita, jolloin työnantaja voisi arvioida tuen lisäämisen tarvetta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin varhaiskasvatuksen määritelmiä ja tavoitteita, varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vaatimuksia sekä työn sisältöä. Teoriaosuudessa avattiin pedagogisen toiminnan suunnittelun perusteita sekä suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varattua työaikaa. Lisäksi avattiin työn tukemista mahdollistavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa kahdessa eri Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikössä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä, jolloin haastateltavien subjektiivinen kokemus saatiin esiin. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston pohjalta muodostui tutkimuskysymysten kannalta oleellisia asiakokonaisuuksia.
Analysoidusta aineistosta saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvinneensa ja saaneensa tukea pedagogisen toiminnan suunnitteluun, mutta tuen ei koettu olleen riittävää. Vastauksissa korostui tarve henkisen, materiaalisen ja tiedollisen tuen lisäämiselle pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Lisäksi tukea kaivattiin riittävän suunnitteluajan toteutumiseen ja onnistumiseen. Tutkimustuloksien perusteella riittävällä ja toimivalla tuella voidaan tukea varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen toiminnan suunnittelua ja vähentää opettajan työn kuormittavuutta sekä parantaa varhaiskasvatuksen laatua.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset toivat laajasti esille varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuen tarpeesta ja saatavuudesta sekä lisätuen tarvitsemisesta pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Opinnäytetyön pohjalta suositeltiin tulevaisuudessa tutkittavan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuen tarpeista muilla pedagogiikan osa-alueilla sekä laajemmin koulutuksen ja työkokemuksen vaikutuksesta tuen tarpeeseen. Jatkotutkimusten selvitettäväksi jää myös työnantajien mahdollisuudet vastata varhaiskasvatuksen opettajien tuen tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin varhaiskasvatuksen määritelmiä ja tavoitteita, varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vaatimuksia sekä työn sisältöä. Teoriaosuudessa avattiin pedagogisen toiminnan suunnittelun perusteita sekä suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varattua työaikaa. Lisäksi avattiin työn tukemista mahdollistavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa kahdessa eri Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikössä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä, jolloin haastateltavien subjektiivinen kokemus saatiin esiin. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston pohjalta muodostui tutkimuskysymysten kannalta oleellisia asiakokonaisuuksia.
Analysoidusta aineistosta saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvinneensa ja saaneensa tukea pedagogisen toiminnan suunnitteluun, mutta tuen ei koettu olleen riittävää. Vastauksissa korostui tarve henkisen, materiaalisen ja tiedollisen tuen lisäämiselle pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Lisäksi tukea kaivattiin riittävän suunnitteluajan toteutumiseen ja onnistumiseen. Tutkimustuloksien perusteella riittävällä ja toimivalla tuella voidaan tukea varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen toiminnan suunnittelua ja vähentää opettajan työn kuormittavuutta sekä parantaa varhaiskasvatuksen laatua.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset toivat laajasti esille varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuen tarpeesta ja saatavuudesta sekä lisätuen tarvitsemisesta pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Opinnäytetyön pohjalta suositeltiin tulevaisuudessa tutkittavan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tuen tarpeista muilla pedagogiikan osa-alueilla sekä laajemmin koulutuksen ja työkokemuksen vaikutuksesta tuen tarpeeseen. Jatkotutkimusten selvitettäväksi jää myös työnantajien mahdollisuudet vastata varhaiskasvatuksen opettajien tuen tarpeisiin.