Varför inte vegant? Unga vuxnas attityder till konsumtion av animaliska och veganska livsmedel
Maria, Öström (2022)
Maria, Öström
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912910
Tiivistelmä
I denna studie undersöktes unga vuxnas attityder till konsumtion av animaliska och veganska livsmedel, samt hur deras närkrets förhåller sig till ämnet. Den kvantitativa undersökningen gjordes i form av en elektronisk enkät. Syftet med arbetet var att ta reda på unga vuxnas attityder till konsumtion av animaliska och veganska livsmedel. Arbetet strävar efter att förstå bättre hur unga vuxna går till väga då de handlar och konsumerar livsmedel, och vad får dem att välja en animalisk produkt över en motsvarande vegansk produkt. Undersökningens målgrupp var 18–25 år gamla finlandssvenskar bosatta inom huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla) i Finland. Teoridelen baserar sig på teorin om planerat beteende, teorin om egenskaper som påverkar konsumentbeteende, samt köpprocessen.
Enkäten fick allt som allt 182 svar. Majoriteten av respondenter var kvinnor. Dessutom blev den äldre åldersintervallen (22–25 år gamla) bättre representerade än den lägre intervallen (18–21 år). Enligt resultaten konsumerar en stor del av respondenterna i dagens läge mindre kött än vad de gjorde under sin barndom. Båda åldersintervallen prioriterade väldigt lika olika produktegenskaper. Resultaten tyder också på ett starkt samband mellan respondentens attityd mot konsumtion av veganska livsmedel och respondentens närkrets förhållande till konsumtion av veganska livsmedel.
Enkäten fick allt som allt 182 svar. Majoriteten av respondenter var kvinnor. Dessutom blev den äldre åldersintervallen (22–25 år gamla) bättre representerade än den lägre intervallen (18–21 år). Enligt resultaten konsumerar en stor del av respondenterna i dagens läge mindre kött än vad de gjorde under sin barndom. Båda åldersintervallen prioriterade väldigt lika olika produktegenskaper. Resultaten tyder också på ett starkt samband mellan respondentens attityd mot konsumtion av veganska livsmedel och respondentens närkrets förhållande till konsumtion av veganska livsmedel.