Kassamaksujen vähentäminen Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen henkilöstöpalveluissa
Virta, Miia (2022)
Virta, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912857
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kassamaksujen käsittelyprosessia sekä
selvittää yleisimmät tilanteet, jolloin niitä Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskuksen henkilöstöpalveluissa käytetään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös
selvittää ja kartoittaa, kuinka kassamakujen määriä voitaisiin vähentää sekä niiden
käsittelyprosessia parantaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tarkastella, kuinka
kassamaksut vaikuttavat tuottavuuteen sekä asiakkailta perittäviin palvelumaksuihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskukselle eli Palkeille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka oli suunnattu Palkeiden henkilöstöpalveluissa työskenteleville henkilöille. Kysely toteutettiin 19.11.2021-23.11.2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 36 henkilöä. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat, että kassamaksuja tehdään Palkeissa
melko paljon ja niiden käsittelyprosessi vie paljon työntekijöiden työaikaa. Tuloksista
voidaan myös todeta, että Palkeiden henkilöstöpalveluissa työskentelevät henkilöt
kaipaisivat kassamaksuista ja niiden tekemiseen johtavista syistä enemmän asiakkaille
suunnattua ohjeistusta. Tuloksista nousi esiin myös toive automaation ja robotiikan
paremmasta hyödyntämisestä tulevaisuudessa. The purpose of this thesis was to examine the net payment processing process and to
find out the most common situations in which they are used in personnel services of the
Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR. The aim of the study
was discover how the number of net payments could be reduced, and the processing
process improved. The aim of the thesis was also to examine how net payments affect
productivity and service fees charged from customers. The thesis is conducted in
collaboration with the Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR,
also known as Palkeet. The research was carried out as a quantitative research. The material of the study was collected through a survey aimed at people working in the personnel services of Palkeet. The survey was conducted from 19 November 2021 to 23 November 2021. A total of 36 people responded to the survey. The results of the research of the thesis show that the amounts of net payments are large and the process of processing them takes a lot of employees' working time. The results also indicate that the persons working in the personnel services of Palkeet would need more guidance for customers about net payments and the reasons for their formation. The results also highlighted the desire for better use of automation and robotics in the future.
selvittää yleisimmät tilanteet, jolloin niitä Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskuksen henkilöstöpalveluissa käytetään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös
selvittää ja kartoittaa, kuinka kassamakujen määriä voitaisiin vähentää sekä niiden
käsittelyprosessia parantaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tarkastella, kuinka
kassamaksut vaikuttavat tuottavuuteen sekä asiakkailta perittäviin palvelumaksuihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskukselle eli Palkeille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka oli suunnattu Palkeiden henkilöstöpalveluissa työskenteleville henkilöille. Kysely toteutettiin 19.11.2021-23.11.2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 36 henkilöä. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat, että kassamaksuja tehdään Palkeissa
melko paljon ja niiden käsittelyprosessi vie paljon työntekijöiden työaikaa. Tuloksista
voidaan myös todeta, että Palkeiden henkilöstöpalveluissa työskentelevät henkilöt
kaipaisivat kassamaksuista ja niiden tekemiseen johtavista syistä enemmän asiakkaille
suunnattua ohjeistusta. Tuloksista nousi esiin myös toive automaation ja robotiikan
paremmasta hyödyntämisestä tulevaisuudessa.
find out the most common situations in which they are used in personnel services of the
Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR. The aim of the study
was discover how the number of net payments could be reduced, and the processing
process improved. The aim of the thesis was also to examine how net payments affect
productivity and service fees charged from customers. The thesis is conducted in
collaboration with the Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR,
also known as Palkeet. The research was carried out as a quantitative research. The material of the study was collected through a survey aimed at people working in the personnel services of Palkeet. The survey was conducted from 19 November 2021 to 23 November 2021. A total of 36 people responded to the survey. The results of the research of the thesis show that the amounts of net payments are large and the process of processing them takes a lot of employees' working time. The results also indicate that the persons working in the personnel services of Palkeet would need more guidance for customers about net payments and the reasons for their formation. The results also highlighted the desire for better use of automation and robotics in the future.