Kuntoutusalan osaamisen kehittäminen työelämän muuttuviin tarpeisiin : ProKuntoutus-opintoja suorittaneiden opiskelijoiden näkemyksiä osaamisen kehittymisestä opintojen aikana
Hast, Laura (2022)
Hast, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712501
Tiivistelmä
Tarve kuntoutusalan osaamisen kehittämiselle on ilmeinen ja sosiaali- ja terveysalan muuttuviin osaamistarpeisiin tulee vastata alan koulutusta kehittämällä. ProKuntoutus-opintokokonaisuus toteutettiin vuosien 2019–2021 aikana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella. Koulutuksella pyrittiin vastaamaan kuntoutuksen osaajapulaan sekä sote-uudistuksen osaamistarpeisiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten ylemmän korkeakoulutasoinen ProKuntoutus-opintokokonaisuus (30 op) on kehittänyt opiskelijoiden osaamista suhteessa työelämän kehittämistarpeisiin kuntoutusalalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saatujen tulosten pohjalta laatia kehittämisehdotuksia ProKuntoutus-koulutuskokonaisuuden edelleen kehittämiseksi. Lisäksi kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää myös laajemmin kuntoutusalan opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineisto koostui ProKuntoutus-opiskelijoille (N=46) lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen vastauksista, joita saatiin lopulta 14. Kyselylomakkeessa selvitettiin opiskelijoiden toiveita sekä näkemyksiä oman osaamisensa kehittymisestä ProKuntoutus-opintojen myötä sekä osaamista tunnistaa ja puuttua työelämän kehittämistarpeisiin. Lisäksi kyselyssä selvitettiin opiskelijoiden urakehitystoiveita ja mahdollista työnkuvan muuttumista. Aineiston määrällisen osuuden analyysi toteutettiin Webropol Professional Statistics -analyysiohjelmalla ja aineiston laadullisessa osuudessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten pohjalta muodostui kuntoutusalan laaja-alaisen osaamisen kehittämisen osa-alueet, jotka ovat 1) kuntoutuksen tietoperusta ja näyttöön perustuva tieto sekä niiden merkityksen ymmärtäminen ja soveltaminen työelämässä, 2) substanssiosaamisen ja asiantuntijuuden vahvistuminen, 3) kuntoutuksen asiakaslähtöisen palveluprosessin ymmärtäminen ja kehittäminen, 4) laajempi kuntoutusalan nykytilan ja tulevaisuuden hahmottaminen ja 5) verkostoitumisen ja moniammatillisen yhteistyön merkitys ja sen kehittäminen. Opiskelijat kokivat osaamisensa kehittyneen näillä kaikilla osa-alueilla sekä tunnistivat ja osin olivat pystyneet myös puuttumaan työelämän kehittämistarpeisiin. ProKuntoutus-opintojen myötä 50 % vastanneista kertoi työnkuvansa muuttuneen vastaamaan paremmin omia urakehitystoiveita ja 78,6 % vastanneista oli hakeutunut tai motivoitunut hakemaan tutkintoon johtavaan koulutukseen. Tarve kuntoutusalan laajemman osaamisen kehittämiselle nousee esille tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyön tuloksia ja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää kuntoutusalan koulutuksen ja osaamisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön aineisto koostui ProKuntoutus-opiskelijoille (N=46) lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen vastauksista, joita saatiin lopulta 14. Kyselylomakkeessa selvitettiin opiskelijoiden toiveita sekä näkemyksiä oman osaamisensa kehittymisestä ProKuntoutus-opintojen myötä sekä osaamista tunnistaa ja puuttua työelämän kehittämistarpeisiin. Lisäksi kyselyssä selvitettiin opiskelijoiden urakehitystoiveita ja mahdollista työnkuvan muuttumista. Aineiston määrällisen osuuden analyysi toteutettiin Webropol Professional Statistics -analyysiohjelmalla ja aineiston laadullisessa osuudessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten pohjalta muodostui kuntoutusalan laaja-alaisen osaamisen kehittämisen osa-alueet, jotka ovat 1) kuntoutuksen tietoperusta ja näyttöön perustuva tieto sekä niiden merkityksen ymmärtäminen ja soveltaminen työelämässä, 2) substanssiosaamisen ja asiantuntijuuden vahvistuminen, 3) kuntoutuksen asiakaslähtöisen palveluprosessin ymmärtäminen ja kehittäminen, 4) laajempi kuntoutusalan nykytilan ja tulevaisuuden hahmottaminen ja 5) verkostoitumisen ja moniammatillisen yhteistyön merkitys ja sen kehittäminen. Opiskelijat kokivat osaamisensa kehittyneen näillä kaikilla osa-alueilla sekä tunnistivat ja osin olivat pystyneet myös puuttumaan työelämän kehittämistarpeisiin. ProKuntoutus-opintojen myötä 50 % vastanneista kertoi työnkuvansa muuttuneen vastaamaan paremmin omia urakehitystoiveita ja 78,6 % vastanneista oli hakeutunut tai motivoitunut hakemaan tutkintoon johtavaan koulutukseen. Tarve kuntoutusalan laajemman osaamisen kehittämiselle nousee esille tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyön tuloksia ja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää kuntoutusalan koulutuksen ja osaamisen kehittämiseksi.