Vuoropäällikön arkijohtaminen ravintolassa
Toroi, Arttu (2022)
Toroi, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712541
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on saada Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden ja liikenneasemien arjen johtamistasoa eteenpäin. Osuuskaupassa ravintola-, keittiö- ja liikenneasemapäälliköitä valmennetaan melko säännöllisesti ja pääsääntöisesti he tietävät mitä heiltä odotetaan. Kuitenkin suurimman osan ravintolan / liikenneaseman auki-oloajasta toimipaikkaa johtaa vuoropäällikkö tai palveluvastaava. Voidaankin sanoa, että arjen onnistumisen varmistamisessa juuri vuoropäällikkö on kaikkein kriittisimmässä roolissa. Tämän vuoksi työssä keskitytään vuoropäällikön / palveluvastaavan rooliin.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää juuri Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden ja abc-asemien vuoropäälli-köiden osaamistaso ja miettiä kuinka sitä kannattaa lähteä viemään systemaattisesti eteenpäin. Osuuskaupan pyrkimyksenä on kehittää jatkossa heidän toimipaikkojensa toimintaa juuri laadukkaan arjen esimiestyön kaut-ta. Kun jokapäiväisen arjen esimiestyön tasoa saa nostettua, paranee väistämättä myös asiakaskokemus sekä asiakastyytyväisyys. Kun johtamisen laatu paranee, jokainen työntekijä tietää tasollaan mitä heiltä arjessa odo-tetaan ja mitkä ovat heidän tavoitteensa, niin jokainen pystyy myöskin suoriutumaan arjestaan mahdollisimman hyvin. Laadukkaan johtamisen tulisi olla tasalaatuista jokaisessa vuorossa. Jokaisessa vuorossa tulisi olla selke-ät tavoitteet ja toimintamallit, joiden kanssa päästä parhaaseen lopputulokseen, eli takaamaan asiakkaalle laa-dukas ravintolakokemus joka ikinen kerta.
Asian parantamiseksi osaamisen ja toimintamallien lähtötilanne pitää selvittää. Tätä tietoa varten vuoropäälli-köille sekä palveluvastaaville tehdään kyselylomake, jonka avulla pyritään selvittämään heidän tämänhetkinen osaamisensa. Samanaikaisesti ravintolapäälliköt kasaavat niin sanotun vuoroesimiehen tehtäväkortin. Kortista käy ilmi, mitä heidän mielestään vuoropäällikön pitäisi osata tai mitä heidän tehtäviinsä kuulua. Ravintolapäälli-köiden osio toteutetaan työpaja-tyyppisesti. Lisää pohjatietoa kerätään muista osuuskaupan laadunmittareista. Näistä kanavista kerätyistä tiedoista kasataan pohjatietopankki, jonka pohjalta kehityskohteita aletaan kartoit-tamaan ja viemään niitä myös arkeen.
Saadun tiedon pohjalta Suur-Savon kyseisten toimialojen liiketoimintajohto, yhdessä yrityksen HR-toimistojen kanssa, suunnittelee vuoropäälliköille toteuttamiskelpoinen valmennussuunnitelma. Tätä valmennuspolkua osuuskauppa alkaa toteuttamaan heti vuoden 2022 alusta.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää juuri Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloiden ja abc-asemien vuoropäälli-köiden osaamistaso ja miettiä kuinka sitä kannattaa lähteä viemään systemaattisesti eteenpäin. Osuuskaupan pyrkimyksenä on kehittää jatkossa heidän toimipaikkojensa toimintaa juuri laadukkaan arjen esimiestyön kaut-ta. Kun jokapäiväisen arjen esimiestyön tasoa saa nostettua, paranee väistämättä myös asiakaskokemus sekä asiakastyytyväisyys. Kun johtamisen laatu paranee, jokainen työntekijä tietää tasollaan mitä heiltä arjessa odo-tetaan ja mitkä ovat heidän tavoitteensa, niin jokainen pystyy myöskin suoriutumaan arjestaan mahdollisimman hyvin. Laadukkaan johtamisen tulisi olla tasalaatuista jokaisessa vuorossa. Jokaisessa vuorossa tulisi olla selke-ät tavoitteet ja toimintamallit, joiden kanssa päästä parhaaseen lopputulokseen, eli takaamaan asiakkaalle laa-dukas ravintolakokemus joka ikinen kerta.
Asian parantamiseksi osaamisen ja toimintamallien lähtötilanne pitää selvittää. Tätä tietoa varten vuoropäälli-köille sekä palveluvastaaville tehdään kyselylomake, jonka avulla pyritään selvittämään heidän tämänhetkinen osaamisensa. Samanaikaisesti ravintolapäälliköt kasaavat niin sanotun vuoroesimiehen tehtäväkortin. Kortista käy ilmi, mitä heidän mielestään vuoropäällikön pitäisi osata tai mitä heidän tehtäviinsä kuulua. Ravintolapäälli-köiden osio toteutetaan työpaja-tyyppisesti. Lisää pohjatietoa kerätään muista osuuskaupan laadunmittareista. Näistä kanavista kerätyistä tiedoista kasataan pohjatietopankki, jonka pohjalta kehityskohteita aletaan kartoit-tamaan ja viemään niitä myös arkeen.
Saadun tiedon pohjalta Suur-Savon kyseisten toimialojen liiketoimintajohto, yhdessä yrityksen HR-toimistojen kanssa, suunnittelee vuoropäälliköille toteuttamiskelpoinen valmennussuunnitelma. Tätä valmennuspolkua osuuskauppa alkaa toteuttamaan heti vuoden 2022 alusta.