Instagram-markkinointikampanja ja sisällöntuotanto sisustusalan verkkokaupalle
Finni, Satu (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Finni, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712423
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta digitaalisen median muotona on viime vuosina muodostunut tehokas markkinointiviestinnän kanava, jonka hyödyntäminen voi olla yrityksille vaikuttavampaa kuin perinteisen median keinot. Riittävää ei kuitenkaan ole se, että yrityksellä on olemassa tilejä sosiaalisen median alustoilla, vaan niitä tulisi osata hyödyntää tavoitteellisesti päästäkseen haluttuun lopputulokseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Instagram-markkinointia sekä markkinointikampanjan osa-alueita ja suunnittelua. Työ pohjautuu sisustusalan verkkokauppayritykselle syksyllä 2021 tehtyyn Instagram-markkinointikampanjaan. Kampanja oli joulukalenteri, jonka aikana julkaistiin päivittäin sisältöä Instagramin syötteelle sekä tarinoihin. Joulukalenterin luukut jaettiin arvontoihin, tarjouksiin, tuote-esittelyihin, tunnelmapostauksiin ja brändipostauksiin.
Kampanjan tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa joulukalenterikampanja kokeillen erilaisten sisältötyyppien toimivuutta. Opinnäytetyöraportin tavoitteena oli esitellä ja arvioida tehty markkinointikampanja ja työtavat. Toimeksianto aloitettiin syyskuussa 2021 ja opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2022.
Työn tietoperusta käsittelee Instagramia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa, digitaalisen median sisältötyyppejä sekä markkinointikampanjan osa-alueita ja suunnittelua. Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Kampanjan perusteella huomattiin, että sisältötyypeistä kiinnostavimpana nähtiin arvonnat, jotka saivat eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Muista sisällöistä brändin toimintaa ja arvoja käsittelevät julkaisut olivat sitouttavimpia. Kelavideoiden katselukertojen perusteella tavoittavimmat julkaisuajankohdat voitiin päätellä olevan viikonloppuisin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Instagram-markkinointia sekä markkinointikampanjan osa-alueita ja suunnittelua. Työ pohjautuu sisustusalan verkkokauppayritykselle syksyllä 2021 tehtyyn Instagram-markkinointikampanjaan. Kampanja oli joulukalenteri, jonka aikana julkaistiin päivittäin sisältöä Instagramin syötteelle sekä tarinoihin. Joulukalenterin luukut jaettiin arvontoihin, tarjouksiin, tuote-esittelyihin, tunnelmapostauksiin ja brändipostauksiin.
Kampanjan tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa joulukalenterikampanja kokeillen erilaisten sisältötyyppien toimivuutta. Opinnäytetyöraportin tavoitteena oli esitellä ja arvioida tehty markkinointikampanja ja työtavat. Toimeksianto aloitettiin syyskuussa 2021 ja opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2022.
Työn tietoperusta käsittelee Instagramia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa, digitaalisen median sisältötyyppejä sekä markkinointikampanjan osa-alueita ja suunnittelua. Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Kampanjan perusteella huomattiin, että sisältötyypeistä kiinnostavimpana nähtiin arvonnat, jotka saivat eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Muista sisällöistä brändin toimintaa ja arvoja käsittelevät julkaisut olivat sitouttavimpia. Kelavideoiden katselukertojen perusteella tavoittavimmat julkaisuajankohdat voitiin päätellä olevan viikonloppuisin.