Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma Intermediatorille
Karmisto, Sonja (2022)
Karmisto, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712415
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa, eli produktityyppisessä opinnäytetyössä kuvataan vuonna 2021 valmistuneen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelman tuottaminen toimitilojen vuokrauspalveluita tarjoavalle Intermediatorille, sekä arvioidaan kyseisen suunnitelman tekemistä ja sen hyödyllisyyttä. Työssä avataan lisäksi digitaalisen markkinoinnin perusteita, mikä tarjoaa yleistä tietoa myös muille yrityksille.
Suunnitelman tavoitteena oli kehittää yrityksen digitaalisten kanavien markkinointiviestintää luovin keinoin laajemman näkyvyyden, ja uusien potentiaalisten asiakkaiden saavuttamiseksi. Suunnitelman toteuttamissa käytettiin SOSTAC-mallia, joka tarjoaa hyvän viitekehyksen liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnitteluun. SOSTAC-mallin kautta markkinointia lähestyttiin analysoimalla kanavien nykytilannetta, asettamalla markkinoinnille tavoitteet, strategia ja toimenpiteet sekä suunnittelemalla tulostenmittausaikataulua. Suunnitelma rajattiin koskemaan seuraavia yrityksen kanavia: Facebook, Instagram, LinkedIn, nettisivut ja blogi. Suunnitelmassa käsiteltiin myös sähköposti-, ja WhatsApp markkinointia.
Suunnitelmalle oli tarvetta jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä. Digitaaliseen markkinointiin panostaminen oli yrityksen kannalta järkevää, koska markkinointi digitaalisilla kanavilla on kustannustehokasta, sen avulla on helppo kommunikoida potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja jakaa sisältöä nopeasti. Markkinointia digitaalisilla kanavilla on myös helppo seurata ja mitata.
Tämän opinnäytetyön sisältö perustuu Intermediatorin henkilökunnan haastatteluun, käytännön kokemukseen sekä tuoreeseen tietoon digitaalisesta markkinoinnista. Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma, ja tämän opinnäytetyön täydentävät tiedot yhdessä antavat konkreettisia ohjeita siihen, miten tehostaa yrityksen digitaalista markkinointia. Suunnitelma todettiin yrityksen puolesta hyödylliseksi ja opinnäytetyön tekijän ammatillinen kasvu on ollut merkittävää.
Suunnitelman tavoitteena oli kehittää yrityksen digitaalisten kanavien markkinointiviestintää luovin keinoin laajemman näkyvyyden, ja uusien potentiaalisten asiakkaiden saavuttamiseksi. Suunnitelman toteuttamissa käytettiin SOSTAC-mallia, joka tarjoaa hyvän viitekehyksen liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnitteluun. SOSTAC-mallin kautta markkinointia lähestyttiin analysoimalla kanavien nykytilannetta, asettamalla markkinoinnille tavoitteet, strategia ja toimenpiteet sekä suunnittelemalla tulostenmittausaikataulua. Suunnitelma rajattiin koskemaan seuraavia yrityksen kanavia: Facebook, Instagram, LinkedIn, nettisivut ja blogi. Suunnitelmassa käsiteltiin myös sähköposti-, ja WhatsApp markkinointia.
Suunnitelmalle oli tarvetta jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä. Digitaaliseen markkinointiin panostaminen oli yrityksen kannalta järkevää, koska markkinointi digitaalisilla kanavilla on kustannustehokasta, sen avulla on helppo kommunikoida potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja jakaa sisältöä nopeasti. Markkinointia digitaalisilla kanavilla on myös helppo seurata ja mitata.
Tämän opinnäytetyön sisältö perustuu Intermediatorin henkilökunnan haastatteluun, käytännön kokemukseen sekä tuoreeseen tietoon digitaalisesta markkinoinnista. Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma, ja tämän opinnäytetyön täydentävät tiedot yhdessä antavat konkreettisia ohjeita siihen, miten tehostaa yrityksen digitaalista markkinointia. Suunnitelma todettiin yrityksen puolesta hyödylliseksi ja opinnäytetyön tekijän ammatillinen kasvu on ollut merkittävää.