Markkinatutkimus Japanin ohutviiluvanerimarkkinoista : Koskisen Oy
Taipale, Yoko (2022)
Taipale, Yoko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Japanin ohutviiluvanerimarkkinoiden mahdollisuuksia. Opinnäytetyö tehtiin Koskisen Oy:lle tarkemmin yrityksen Ohutviiluvaneriteollisuus yksikölle. Toimeksiantajalla on muutamia asiakkaita Japanissa, ja he halusivat opinnäytetyön avulla selvittää ohutviiluvanerin markkinasegmenttiä Japanin alueelta ja löytää uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita Japanin markkinoilta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Japanin ohutviiluvanerimarkkinoita ja löytää mahdollisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö koostuu teoria-, haastattelututkimus- ja kyselytutkimusosuudesta. Teoreettinen osuus käsittelee ohutviiluvaneria, Japanin vaneriteollisuutta ja Japanin markkinatietoa. Haastattelut suoritettiin Suomesta Japaniin verkon välityksellä. Haastelemalla toimeksiantajan japanilaisia asiakasyrityksiä voitiin selvittää nykyistä ohutviiluvanerimarkkinatilannetta. Kyselytutkimusosuus jakautuu yrityksen sisäiseen kyselytutkimukseen ja ulkoiseen verkkokyselytutkimukseen, joka ei onnistunut.
Tutkimuksen tuloksen perusteella selvisi, että Japanin ohutviiluvanerimarkkinat ovat erittäin pienet, kun taas merkittäviä kilpailijoita ei löydy toimeksiantajalle. Kilpaileva materiaali voi olla shina- eli suomeksi japaninlehmus-vaneri, joka on moninkertaisesti edullisempi toimeksiantajan tuotteisiin verrattuna. Mahdollisia jälleenmyyjiä ovat muun muassa tee-se-itse- ja pienoismallitarvikekaupat. Mahdollisia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita ovat yritykset, jotka liittyvät pienoismalleihin, käyttävät laserleikkuria tai valmistavat korkealaatuisia tuotteita puupohjaisista levyistä. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyössä luotua listausta konkreettisista potentiaalisista asiakkaista ja yhteistyökumppaneista sekä markkinointimateriaalia, mikäli he markkinoivat vielä lisää ohutviiluvaneria Japanissa.
Opinnäytetyö koostuu teoria-, haastattelututkimus- ja kyselytutkimusosuudesta. Teoreettinen osuus käsittelee ohutviiluvaneria, Japanin vaneriteollisuutta ja Japanin markkinatietoa. Haastattelut suoritettiin Suomesta Japaniin verkon välityksellä. Haastelemalla toimeksiantajan japanilaisia asiakasyrityksiä voitiin selvittää nykyistä ohutviiluvanerimarkkinatilannetta. Kyselytutkimusosuus jakautuu yrityksen sisäiseen kyselytutkimukseen ja ulkoiseen verkkokyselytutkimukseen, joka ei onnistunut.
Tutkimuksen tuloksen perusteella selvisi, että Japanin ohutviiluvanerimarkkinat ovat erittäin pienet, kun taas merkittäviä kilpailijoita ei löydy toimeksiantajalle. Kilpaileva materiaali voi olla shina- eli suomeksi japaninlehmus-vaneri, joka on moninkertaisesti edullisempi toimeksiantajan tuotteisiin verrattuna. Mahdollisia jälleenmyyjiä ovat muun muassa tee-se-itse- ja pienoismallitarvikekaupat. Mahdollisia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita ovat yritykset, jotka liittyvät pienoismalleihin, käyttävät laserleikkuria tai valmistavat korkealaatuisia tuotteita puupohjaisista levyistä. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyössä luotua listausta konkreettisista potentiaalisista asiakkaista ja yhteistyökumppaneista sekä markkinointimateriaalia, mikäli he markkinoivat vielä lisää ohutviiluvaneria Japanissa.