Kliininen tutkiminen ja päätöksenteko: päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia osaamisestaan
Jehkinen, Riikka (2022)
Jehkinen, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511940
Tiivistelmä
Laadullisena tutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä selvitettiin eräässä päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia osaamisestaan sydän- ja verisuonitauteja sairastavan potilaan kliinisestä tutkimisesta ja itsenäisestä päätöksentekosta potilaan hoidon aloituksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa sydän- ja verisuonitauteja sairastavien päivystyspotilaiden kliinisen tutkimisen sekä päätöksenteon osaamisesta, mahdollisista kehittämistarpeista ja haasteista päivystyksessä työskentelevillä sairaanhoitajilla.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli eräs päivystys. Tutkimusaineisto koostui vähintään vuoden ajan päivystyksessä toimineille sairaanhoitajille (n=5) tehdyistä teemahaastatteluista. Hoidon tarpeen arvioinnissa eli triagessa toimivat sairaanhoitajat rajattiin tutkimuksesta, sillä triagehoitajana toimiminen vaatii pidempiaikaisempaa kokemusta päivystyshoitotyöstä. Haastatteluaineisto käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että päivystyksessä työskentelevät sairaanhoitajat ovat motivoituneita itsensä kehittämiseen elinikäisen oppimisen hengessä ja tuovat esille sekä kehittämiskohteita että toimintamalleja osaamisen kehittämiseksi. Kliinistä tutkimista edistäviä osa-alueita olivat muun muassa systemaattinen tutkiminen, potilaan tilan ja kiireellisyyden arviointi, eettinen osaaminen, kirjaaminen ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Itsenäistä päätöksentekoa edistäviä tekijöitä potilaan hoidon aloituksessa olivat hiljainen tieto, toimintamallien hyödyntäminen sekä tiimityö. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kehittää sairaanhoitajan tekemää kliinistä tutkimusta yhdenmukaistamalla kliinistä tutkimista ja kirjaamista verisuonitauteja sairastavilla potilailla sekä lisäämällä koulutusta että perehdytystä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös sairaanhoidon ammattilaisten täydennyskoulutuksissa. The thesis carried out as a qualitative study examined the experiences of the registered nurses working in the emergency department about their expertise firstly, in the clinical examination of a patient with a cardiovascular disease and secondly, in independent decision-making at the beginning of the patient´s treatment. Furthermore, the aim of the study was to provide information on the clinical research and decision-making skills of emergency care patients with a cardiovascular disease, the possible development needs and challenges of nurses working in the emergency department.
The client in the thesis was emergency department. The research material consisted of thematic interviews for registered nurses (n=5) who worked in the emergency department at least for a year. The study was limited to registered nurses who work in treatment needs assessment (triage), because working as a triage nurse requires longer-term experience of working in the emergency department. After conducting the interviews, the interview material was processed using the inductive content analysis.
In conclusion, based on the results of the study, it can be stated that registered nurses working in the emergency department are motivated to develop themselves in the spirit of lifelong learning and elicit information on both development targets and operating models for developing competencies. Areas contributing to clinical research included systematic examination, assessment of the patient´s condition and urgency, ethical competence, documentation, and personal characteristics. Factors that promote independent decision-making at the beginning of a patient´s care included tacit knowledge, the utilization of operating models and teamwork. As indicated by the results of the study, the clinical examination performed by the registered nurse can be developed by harmonizing the clinical examination and documentation in patients with vascular diseases, both by increasing training and orientation. The research results can also be utilised in the continuing education of nursing professionals.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli eräs päivystys. Tutkimusaineisto koostui vähintään vuoden ajan päivystyksessä toimineille sairaanhoitajille (n=5) tehdyistä teemahaastatteluista. Hoidon tarpeen arvioinnissa eli triagessa toimivat sairaanhoitajat rajattiin tutkimuksesta, sillä triagehoitajana toimiminen vaatii pidempiaikaisempaa kokemusta päivystyshoitotyöstä. Haastatteluaineisto käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että päivystyksessä työskentelevät sairaanhoitajat ovat motivoituneita itsensä kehittämiseen elinikäisen oppimisen hengessä ja tuovat esille sekä kehittämiskohteita että toimintamalleja osaamisen kehittämiseksi. Kliinistä tutkimista edistäviä osa-alueita olivat muun muassa systemaattinen tutkiminen, potilaan tilan ja kiireellisyyden arviointi, eettinen osaaminen, kirjaaminen ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Itsenäistä päätöksentekoa edistäviä tekijöitä potilaan hoidon aloituksessa olivat hiljainen tieto, toimintamallien hyödyntäminen sekä tiimityö. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kehittää sairaanhoitajan tekemää kliinistä tutkimusta yhdenmukaistamalla kliinistä tutkimista ja kirjaamista verisuonitauteja sairastavilla potilailla sekä lisäämällä koulutusta että perehdytystä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös sairaanhoidon ammattilaisten täydennyskoulutuksissa.
The client in the thesis was emergency department. The research material consisted of thematic interviews for registered nurses (n=5) who worked in the emergency department at least for a year. The study was limited to registered nurses who work in treatment needs assessment (triage), because working as a triage nurse requires longer-term experience of working in the emergency department. After conducting the interviews, the interview material was processed using the inductive content analysis.
In conclusion, based on the results of the study, it can be stated that registered nurses working in the emergency department are motivated to develop themselves in the spirit of lifelong learning and elicit information on both development targets and operating models for developing competencies. Areas contributing to clinical research included systematic examination, assessment of the patient´s condition and urgency, ethical competence, documentation, and personal characteristics. Factors that promote independent decision-making at the beginning of a patient´s care included tacit knowledge, the utilization of operating models and teamwork. As indicated by the results of the study, the clinical examination performed by the registered nurse can be developed by harmonizing the clinical examination and documentation in patients with vascular diseases, both by increasing training and orientation. The research results can also be utilised in the continuing education of nursing professionals.