Hauntings of the Heather fields : roolipelitarinan rakentaminen
Stenholm, Laura (2022)
Stenholm, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411536
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin pöytäroolipeliseikkailu käyttäen Dungeons and Dragons (D&D) 5E säännöstöä.
Raportissa käytiin läpi tiivistetysti D&Dn historiaa sekä pelin perustoimintaperiaatteita. Lisäksi tutkittiin jo julkaistujen pöytäroolipeliseikkailujen sisältöä. Raportissa hyödynnettiin sekä painettuja että digitaalisia lähteitä.
Tutkimuksen kautta syntyi kirjoitettu seikkailu, joka sisälsi narratiivisia elementtejä, kuvitusta ja miljöön suunnittelua. Seikkailun taitto ja visuaaliset valinnat mukailevat D&D kirjojen ilmettä.
Lopputulokseksi syntyi opinnäytetyö, joka avaa työstöprosessin ajatuksia ja 35 sivuinen englanniksi kirjoitettu seikkailu. Seikkailu on tarkoitus julkaista jatkokehittelyn jälkeen. The goal of thesis was to design and create a tabletop roleplaying adventure using Dungeons and Dragons (D&D) 5E rules.
The work summarized the history of D&D and went over the core mechanics of the game. It also studied the structure of already published D&D adventures. Information was retrieved from both print and digital sources.
An adventure was written with the help of the results of the research. It included narrative elements, illustrations, and setting design. The adventure’s layout and visual choices match D&D books visuals without being an exact copy.
The result was a thesis that opens the thought process behind the work itself and a 35 pages long D&D adventure written in English. The adventure is expected to be published after further development.
Raportissa käytiin läpi tiivistetysti D&Dn historiaa sekä pelin perustoimintaperiaatteita. Lisäksi tutkittiin jo julkaistujen pöytäroolipeliseikkailujen sisältöä. Raportissa hyödynnettiin sekä painettuja että digitaalisia lähteitä.
Tutkimuksen kautta syntyi kirjoitettu seikkailu, joka sisälsi narratiivisia elementtejä, kuvitusta ja miljöön suunnittelua. Seikkailun taitto ja visuaaliset valinnat mukailevat D&D kirjojen ilmettä.
Lopputulokseksi syntyi opinnäytetyö, joka avaa työstöprosessin ajatuksia ja 35 sivuinen englanniksi kirjoitettu seikkailu. Seikkailu on tarkoitus julkaista jatkokehittelyn jälkeen.
The work summarized the history of D&D and went over the core mechanics of the game. It also studied the structure of already published D&D adventures. Information was retrieved from both print and digital sources.
An adventure was written with the help of the results of the research. It included narrative elements, illustrations, and setting design. The adventure’s layout and visual choices match D&D books visuals without being an exact copy.
The result was a thesis that opens the thought process behind the work itself and a 35 pages long D&D adventure written in English. The adventure is expected to be published after further development.