Tekstiilipajan pilotointi kotoutumiskoulutuksessa : case: CareeriaPlus Oy
Heinonen, Lotta (2022)
Heinonen, Lotta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411790
Tiivistelmä
Maahanmuutto on aikakautemme suurimpia ilmiöitä. Suomeen saapuu ihmisiä monista eri maista ja monia eri syistä. Kotoutumiskoulutuksen vastuulla on tarjota tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta ja sekä tarjota suomen kielen opetusta. Tässä työssä pyritään löytämään vastauksia toiminnallisen käsityöpajaopetuksen soveltuvuudesta osaksi kotoutumiskoulutusta ja siihen, miten opiskelijat kokevat sen yhtenä opiskelumuotona. Työ on tehty yhteistyössä CareeriaPlussan kotoutumiskoulutuksen ja koulutuspäällikkö Annina Salmisen kanssa.
Teoriaosuudessa tuodaan esille käsitöiden merkitys ihmiselle, käsityöpaja yhtenä kielen oppimisen tukimenetelmänä ja uusien taitojen oppimisen mahdollistajana sekä sen tarjoamat mahdollisuudet tutustuttaa opiskelijoita tekstiilialaan. Teoriaosuus esittelee myös maahanmuuttoa ja sen keskeisimpiä syitä ja käsitteitä. Teoriaosuus pohjautuu aikaisemmalle tutkimustyölle ja alan kirjallisuuteen sekä alalla noudatettaviin lakeihin ja asetuksiin. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja strategiana käytetään myös etnografiaa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla, teemahaastattelulla sekä sisällönanalyysillä. Analyysimenetelminä käytettiin aineistokohtaista luokittelua.
Tutkimustuloksesta käy ilmi, että tekstiilipaja sopii hyvin kotoutumiskoulutukseen. Se lisää vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä ja näin edistää kielen oppimista. Käsityöt sekä toiminnallinen opetus tarjoavat opiskelijoille keinon ilmaista itseään monipuolisemmin. Eleet ja tavaroiden näyttäminen paikkaavat puutteellista sanavarastoa. Tämän tutkimuksen perusteella saatua tietoa voidaan jakaa CareeriaPlussassa sisäisesti ja toteuttaa toiminnallista opetusta muissakin toimipaikoissa.
Teoriaosuudessa tuodaan esille käsitöiden merkitys ihmiselle, käsityöpaja yhtenä kielen oppimisen tukimenetelmänä ja uusien taitojen oppimisen mahdollistajana sekä sen tarjoamat mahdollisuudet tutustuttaa opiskelijoita tekstiilialaan. Teoriaosuus esittelee myös maahanmuuttoa ja sen keskeisimpiä syitä ja käsitteitä. Teoriaosuus pohjautuu aikaisemmalle tutkimustyölle ja alan kirjallisuuteen sekä alalla noudatettaviin lakeihin ja asetuksiin. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja strategiana käytetään myös etnografiaa. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla, teemahaastattelulla sekä sisällönanalyysillä. Analyysimenetelminä käytettiin aineistokohtaista luokittelua.
Tutkimustuloksesta käy ilmi, että tekstiilipaja sopii hyvin kotoutumiskoulutukseen. Se lisää vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä ja näin edistää kielen oppimista. Käsityöt sekä toiminnallinen opetus tarjoavat opiskelijoille keinon ilmaista itseään monipuolisemmin. Eleet ja tavaroiden näyttäminen paikkaavat puutteellista sanavarastoa. Tämän tutkimuksen perusteella saatua tietoa voidaan jakaa CareeriaPlussassa sisäisesti ja toteuttaa toiminnallista opetusta muissakin toimipaikoissa.