Yritysten ja kuluttajien näkemykset ilmastoteoista
Takala, Maria; Mast, Joselin (2022)
Takala, Maria
Mast, Joselin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411800
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tradenomeille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritysten ja kuluttajien mielipiteet ilmastoteoista sekä kartoittaa yleisimmät molemmissa kohderyhmissä nähtävät ilmastoteot. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, kuinka paljon ilmastotekoja yritykset tekevät ja raportoivat sekä mitä ilmastotekoja kuluttajat tekevät ja arvostavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin taustatietona yleisesti ilmastonmuutosta. Vertailupohjaa ja taustatietoja haettiin selvittämällä, mitä ilmastotekoja kuluttajien on mahdollista tehdä. Yhteiskunnan asettamia vastuullisuuskriteereitä kartoitettiin selvittämällä kestävän kehityksen peruspilarit ja sen perusteella selvitettiin yrityksen raportoinnissa esiintyvät vastuullisuusalueet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä yrityksistä ja kuluttajista kaksi erillistä tutkimusta. Tutkimuksiin käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää, dokumenttianalyysia ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Yrityksien suorittamia ilmastotekoja tutkittiin yritysten vastuullisuusraporteista ja muista julkaisuista. Kuluttajat rajattiin yhteen vastaajaryhmään, tradenomeihin ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Määrälliseen tutkimukseen vastattiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin Webropolin Professional Statistics-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi yhteensä 305 tradenomia.
Lopuksi tulokset tutkimuksista koottiin ja tutkimuksista luotiin yhteenveto ja johtopäätökset.
Tulosten perusteella kaikki yritykset raportoivat ilmastoteoistaan ja olivat asettaneet ilmastonmuutosta ehkäiseviä tulevaisuuden tavoitteita. Suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista teki ilmastotekoja ja piti yrityksen tekemiä ilmastotekoja tärkeinä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin taustatietona yleisesti ilmastonmuutosta. Vertailupohjaa ja taustatietoja haettiin selvittämällä, mitä ilmastotekoja kuluttajien on mahdollista tehdä. Yhteiskunnan asettamia vastuullisuuskriteereitä kartoitettiin selvittämällä kestävän kehityksen peruspilarit ja sen perusteella selvitettiin yrityksen raportoinnissa esiintyvät vastuullisuusalueet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä yrityksistä ja kuluttajista kaksi erillistä tutkimusta. Tutkimuksiin käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää, dokumenttianalyysia ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Yrityksien suorittamia ilmastotekoja tutkittiin yritysten vastuullisuusraporteista ja muista julkaisuista. Kuluttajat rajattiin yhteen vastaajaryhmään, tradenomeihin ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Määrälliseen tutkimukseen vastattiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin Webropolin Professional Statistics-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi yhteensä 305 tradenomia.
Lopuksi tulokset tutkimuksista koottiin ja tutkimuksista luotiin yhteenveto ja johtopäätökset.
Tulosten perusteella kaikki yritykset raportoivat ilmastoteoistaan ja olivat asettaneet ilmastonmuutosta ehkäiseviä tulevaisuuden tavoitteita. Suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista teki ilmastotekoja ja piti yrityksen tekemiä ilmastotekoja tärkeinä.