Ammatillinen kasvu työntekijästä esihenkilöksi
Markna, Mariliis (2022)
Markna, Mariliis
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411792
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjatyyppisessä opinnäytetyössä seurataan opiskelijan kehitystä työntekijästä esihenkilöksi, johtajuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyön kulkua seurataan aikajaksolla 17.01.2022 – 17.04.2022.
Päiväkirjaopinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta, lähtötilanteen kartoituksesta, seurantaviikoista ja loppupohdinnasta.
Lähtötilanteen kuvauksessa analysoidaan työtehtävää ja opiskelijan omaa osaamistasoa, työpakan sidosryhmiä ja vuorovaikutustaitoja työpaikalla. Seurantajakson aikana tavoitteena on päivittäisten merkintöjen ja niistä koostettujen viikoittaisten raporttien avulla seurata ammatillista kasvua arkipäiväisessä työelämässä. Viimeisellä viikolla, eli loppupohdinnassa tehdään yhteenveto ja päätellään ammatillisen kehittymisen tuloksellisuus.
Seurattava uusi työtehtävä on esihenkilötyö ja tarkoituksena on analysoida opiskelijan kehitystä aloittelijasta asiantuntijaksi. Seurantaviikkojen aikana työtehtävää lähestytään kahdesta näkökulmasta, itsensä johtamisen ja johtajuuden ja esihenkilötyön kehittämisen näkökulmasta, sekä joka viikko käsitellään kehitystä eri viikkoteemojen kautta. Viikkoteemat ovat kuuntelutaito, vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, vuorovaikutus ja viestintä, motivaatiotaito, ajanhallinta ja organisointi, tunteet työelämässä, työyhteisö ja yhteistyö ja asiantuntijuus.
Seurantaviikkojen aikana esihenkilötyön osaaminen kehittyi merkittävästä opinnäytetyön viikoittaisen analysoinnin ansiosta. Opiskelija kehitti johtamistaitojaan ja oppi johtamaan itseään uudessa roolissaan. Seurantajakson aikana opiskelija edistyi esihenkilöharjoittelijasta palveluesihenkilöksi ja pystyy suoriutumaan työtehtävistään itsenäisesti.
Päiväkirjaopinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta, lähtötilanteen kartoituksesta, seurantaviikoista ja loppupohdinnasta.
Lähtötilanteen kuvauksessa analysoidaan työtehtävää ja opiskelijan omaa osaamistasoa, työpakan sidosryhmiä ja vuorovaikutustaitoja työpaikalla. Seurantajakson aikana tavoitteena on päivittäisten merkintöjen ja niistä koostettujen viikoittaisten raporttien avulla seurata ammatillista kasvua arkipäiväisessä työelämässä. Viimeisellä viikolla, eli loppupohdinnassa tehdään yhteenveto ja päätellään ammatillisen kehittymisen tuloksellisuus.
Seurattava uusi työtehtävä on esihenkilötyö ja tarkoituksena on analysoida opiskelijan kehitystä aloittelijasta asiantuntijaksi. Seurantaviikkojen aikana työtehtävää lähestytään kahdesta näkökulmasta, itsensä johtamisen ja johtajuuden ja esihenkilötyön kehittämisen näkökulmasta, sekä joka viikko käsitellään kehitystä eri viikkoteemojen kautta. Viikkoteemat ovat kuuntelutaito, vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, vuorovaikutus ja viestintä, motivaatiotaito, ajanhallinta ja organisointi, tunteet työelämässä, työyhteisö ja yhteistyö ja asiantuntijuus.
Seurantaviikkojen aikana esihenkilötyön osaaminen kehittyi merkittävästä opinnäytetyön viikoittaisen analysoinnin ansiosta. Opiskelija kehitti johtamistaitojaan ja oppi johtamaan itseään uudessa roolissaan. Seurantajakson aikana opiskelija edistyi esihenkilöharjoittelijasta palveluesihenkilöksi ja pystyy suoriutumaan työtehtävistään itsenäisesti.