Brändiosaaminen maatilojen menestyksen varmistajana: maatalousyrittäjinä toimivien ja maatalousyrittäjiksi ryhtyvien brändiosaamisen nykytila ja kehittäminen
Adlercreutz, Ia (2022)
Adlercreutz, Ia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia maatalousyrittäjinä toimivien ja maatalousyrittäjiksi aikovien brändiosaamisen nykytilaa sekä pohtia, miten brändiosaamista voisi kehittää osana agrologikoulutusta niin, että se tukisi mahdollisimman hyvin maatalousyrittäjänä menestymistä. Aiheen valinnan kimmokkeena toimi vuonna 2017 perustetun Tulevaisuuden maaseutuyrittäjyys -työryhmän työ, jonka tavoitteena on kytkeä maaseudun monipuolinen yrittäjyys yhteiskunnan muutokseen ja löytää maatalousyrittäjille ne mahdollisuudet, joita muutos tarjoaa.
Brändiosaamisen kartuttamiseen liittyvien opintojen luonnetta on selvitetty agrologikoulutusta Suomessa tarjoavien oppilaitosten opetushenkilökunnan keskuudessa järjestettyjen puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Agrologiopiskelijoiden ja maatalousyrittäjien näkemyksiä omasta brändiosaamisestaan ja brändiosaamisen kehittämistarpeista on tutkittu kahden sähköisen kyselyn avulla.
Johtopäätökset ja suositukset -osiossa peilataan kerättyä tutkimusaineistoa brändijohtamisen käytäntöihin, Tulevaisuuden maaseutuyrittäjyystyöryhmän määrittelemiin tavoitteisiin sekä ympäröivän maailman tilanteeseen. Havaintojen ja tutkimustulosten pohjalta todetaan, että agrologikoulutuksessa olisi hyvä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota brändijohtamisen prosessin tutuksi tekemiseen. Näin maatalousyrittäjiksi ryhtyvillä opiskelijoilla olisi nykyisiä maatalousyrittäjiä paremmat edellytykset ammatilliseen ja taloudelliseen menestymiseen.
Maatalousyrittäjien toimijuutta ehdotetaan vahvistettavaksi alan järjestöjen toimesta julkaistavilla brändikoulutusmateriaalilla (brändäyksen pelikirja), joka auttaa yrittäjiä ja yrittäjäksi aikovia brändistrategian laatimisessa ja opastavat käytännönläheisesti sen toimeenpanossa. Tällä hetkellä paremman arvonluonnin esteenä ovat tutkimuksen perusteella sekä jumittuneet asenteet että itseluottamuksen puute. Näihin kannattaa pyrkiä vaikuttamaan tekemällä tutuksi brändityössä onnistuneiden yritysten toimintamalleja ja tarjoamalla yrittäjien käyttöön konkreettisia brändityökaluja.
Brändiosaamisen kartuttamiseen liittyvien opintojen luonnetta on selvitetty agrologikoulutusta Suomessa tarjoavien oppilaitosten opetushenkilökunnan keskuudessa järjestettyjen puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Agrologiopiskelijoiden ja maatalousyrittäjien näkemyksiä omasta brändiosaamisestaan ja brändiosaamisen kehittämistarpeista on tutkittu kahden sähköisen kyselyn avulla.
Johtopäätökset ja suositukset -osiossa peilataan kerättyä tutkimusaineistoa brändijohtamisen käytäntöihin, Tulevaisuuden maaseutuyrittäjyystyöryhmän määrittelemiin tavoitteisiin sekä ympäröivän maailman tilanteeseen. Havaintojen ja tutkimustulosten pohjalta todetaan, että agrologikoulutuksessa olisi hyvä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota brändijohtamisen prosessin tutuksi tekemiseen. Näin maatalousyrittäjiksi ryhtyvillä opiskelijoilla olisi nykyisiä maatalousyrittäjiä paremmat edellytykset ammatilliseen ja taloudelliseen menestymiseen.
Maatalousyrittäjien toimijuutta ehdotetaan vahvistettavaksi alan järjestöjen toimesta julkaistavilla brändikoulutusmateriaalilla (brändäyksen pelikirja), joka auttaa yrittäjiä ja yrittäjäksi aikovia brändistrategian laatimisessa ja opastavat käytännönläheisesti sen toimeenpanossa. Tällä hetkellä paremman arvonluonnin esteenä ovat tutkimuksen perusteella sekä jumittuneet asenteet että itseluottamuksen puute. Näihin kannattaa pyrkiä vaikuttamaan tekemällä tutuksi brändityössä onnistuneiden yritysten toimintamalleja ja tarjoamalla yrittäjien käyttöön konkreettisia brändityökaluja.