Sisäinen viestintä osana työntekijäkokemusta: case Lumene Oy
Raikaa, Sari (2022)
Raikaa, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä Lumene Oy:n sisäisen viestinnän nykytilasta ja sen roolista osana työntekijäkokemusta. Tarkoituksena on tutkia, miten työntekijät kokevat sisäisen viestinnän, missä on jo onnistuttu ja missä olisi vielä kehitettävää. Opinnäytetyön teoreettinen perusta muodostuu sisäisen viestinnän ja työntekijäkokemuksen ympärille. Aiheisiin perehtymällä on ymmärretty paremmin sisäisen viestinnän positiivista vaikutusta työntekijäkokemukseen. Lisäksi tutkimustyössä on hyödynnetty kohdeorganisaatiossa aiemmin toteutetun henkilöstökyselyn tuloksia sisäisen viestinnän osalta, joita on käsitelty opinnäytetyössä yleisellä tasolla vastaajien anonymiteetin varmistamiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu case-tyyppisenä tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin toteuttamalla etukäteen informoitu laadullinen kysely, jonka fokusryhmänä olivat Lumenen markkinoinnissa ja myynnissä työskentelevät henkilöt sekä Beauty Advisor -tiimiesihenkilöt. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 henkilöä. Vastauksista selvisi, että nykyisten viestintäkanavien määrä koetaan riittäväksi, niiden koetaan helpottavan työtä ja sujuvoittavan tiedonkulkua. Lisäksi selvisi, että pitkän etäjakson jälkeen kasvotusten tapahtuvat tapaamiset ja kokoontumiset koetaan tärkeinä. Vuorovaikutuksen osalta tärkeimpinä asioina nousivat vastauksissa esiin muun muassa avoimuus, ystävällisyys, tavoitettavuus, tuen antaminen ja vastaanottaminen.
Tuloksien myötä, kehitysehdotuksia tiedonkulun varmistamiseksi saatiin paljon, ymmärrys Lumenen sisäisen viestinnän nykytilasta kasvoi ja sisäistä viestintää voidaan kehittää toimivammaksi. Yrityksen organisaatiorakenne mahdollistaa nopean tiedonkulun, mutta luo myös edellytykset sisäisen viestinnän jatkuvalle seurannalle ja kehittämistyölle. Toimiva sisäinen viestintä parantaa tiedonkulkua työntekijöiden ja yrityksen välillä, sisältää runsaasti vuorovaikutusta eri henkilöiden ja ryhmien kesken, parantaa työssä viihtymistä sekä toimii osana työntekijäkokemuksen muodostumista. Kyselyn tulokset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä opinnäytetyön aikana aloitetussa sisäisen viestinnän kehittämistyössä.
Opinnäytetyö on toteutettu case-tyyppisenä tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin toteuttamalla etukäteen informoitu laadullinen kysely, jonka fokusryhmänä olivat Lumenen markkinoinnissa ja myynnissä työskentelevät henkilöt sekä Beauty Advisor -tiimiesihenkilöt. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 henkilöä. Vastauksista selvisi, että nykyisten viestintäkanavien määrä koetaan riittäväksi, niiden koetaan helpottavan työtä ja sujuvoittavan tiedonkulkua. Lisäksi selvisi, että pitkän etäjakson jälkeen kasvotusten tapahtuvat tapaamiset ja kokoontumiset koetaan tärkeinä. Vuorovaikutuksen osalta tärkeimpinä asioina nousivat vastauksissa esiin muun muassa avoimuus, ystävällisyys, tavoitettavuus, tuen antaminen ja vastaanottaminen.
Tuloksien myötä, kehitysehdotuksia tiedonkulun varmistamiseksi saatiin paljon, ymmärrys Lumenen sisäisen viestinnän nykytilasta kasvoi ja sisäistä viestintää voidaan kehittää toimivammaksi. Yrityksen organisaatiorakenne mahdollistaa nopean tiedonkulun, mutta luo myös edellytykset sisäisen viestinnän jatkuvalle seurannalle ja kehittämistyölle. Toimiva sisäinen viestintä parantaa tiedonkulkua työntekijöiden ja yrityksen välillä, sisältää runsaasti vuorovaikutusta eri henkilöiden ja ryhmien kesken, parantaa työssä viihtymistä sekä toimii osana työntekijäkokemuksen muodostumista. Kyselyn tulokset ovat toimeksiantajan hyödynnettävissä opinnäytetyön aikana aloitetussa sisäisen viestinnän kehittämistyössä.