E-urheilijoiden lajityypilliset rasitusvammat ja niihin vaikuttavat tekijät
Kareinen, Juho (2022)
Kareinen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411488
Tiivistelmä
E-urheilu (engl. Esports) eli elektroninen urheilu on videopelien kilpailullista pelaamista.
Sitä harrastetaan yksilö- ja joukkuetasolla, riippuen pelimuodosta ja pelistä. Tyypillisesti
e-urheilussa pelataan tietokoneella tai konsolilla toimivia videopelejä.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta ja sen
tarkoituksena oli selvittää e-urheilijoille tyypilliset rasitusvammat ja niihin vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä e-urheilijoiden ja SJ eSports -joukkueen tietoa
rasitusvammoista. Tutkimuskysymykset olivat, mitkä ovat e-urheilijoiden lajityypilliset rasitusvammat ja mitkä ovat niihin vaikuttavat tekijät.
Tutkimustuloksissa todetaan, että e-urheilijoiden tyypillisesti kohtaamia ongelmia ovat
näköongelmat, niska- ja selkäkivut, sekä kyynärvarren, käsien ja ranteiden kiputilat.
Vammojen syntyyn vaikuttavat pelaajien useita tunteja kestävä yhtäjaksoinen harjoittelu
sekä huono istumisergonomia. E-urheilu on henkisesti kuormittavaa ja lajissa on paljon
stressitekijöitä, joten pelaajien henkinen hyvinvointi on myös tärkeää huomioida.
Jatkokehitysideana ovat lisätutkimukset siitä, minkälaisella oheisharjoittelulla voidaan
ennaltaehkäistä ammattipelaajille tyypillisiä terveyshaittoja. Electronic sports, also known esports, is competitive video gaming where professional
players compete as individuals or as a team. Typically, esports are played via computer
or consoles.
The purpose of this integrative literature review was to explore what are typical musculoskeletal/stress injuries in professional gamers during their career and the factors that contribute to these injuries. The aim of this study was to promote awareness of these injuries among gamers and the organization of SJ eSports. Considering the purpose and the aim of this study, the following research questions were formed: What are the typical musculoskeletal injuries that professional gamers might experience? What factors contribute to these injuries?
Esports athletes are likely to experience musculoskeletal problems in the neck, back and
upper extremities. Eye strain is also a common problem. Gamers experience these problems as a consequence of the sedentary nature of the esports and poor posture during gaming. Esports, like traditional sports, causes stress and the sport demands good mental health. An idea for further development is to explore what type of supplementary training prevents these problems.
Sitä harrastetaan yksilö- ja joukkuetasolla, riippuen pelimuodosta ja pelistä. Tyypillisesti
e-urheilussa pelataan tietokoneella tai konsolilla toimivia videopelejä.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta ja sen
tarkoituksena oli selvittää e-urheilijoille tyypilliset rasitusvammat ja niihin vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä e-urheilijoiden ja SJ eSports -joukkueen tietoa
rasitusvammoista. Tutkimuskysymykset olivat, mitkä ovat e-urheilijoiden lajityypilliset rasitusvammat ja mitkä ovat niihin vaikuttavat tekijät.
Tutkimustuloksissa todetaan, että e-urheilijoiden tyypillisesti kohtaamia ongelmia ovat
näköongelmat, niska- ja selkäkivut, sekä kyynärvarren, käsien ja ranteiden kiputilat.
Vammojen syntyyn vaikuttavat pelaajien useita tunteja kestävä yhtäjaksoinen harjoittelu
sekä huono istumisergonomia. E-urheilu on henkisesti kuormittavaa ja lajissa on paljon
stressitekijöitä, joten pelaajien henkinen hyvinvointi on myös tärkeää huomioida.
Jatkokehitysideana ovat lisätutkimukset siitä, minkälaisella oheisharjoittelulla voidaan
ennaltaehkäistä ammattipelaajille tyypillisiä terveyshaittoja.
players compete as individuals or as a team. Typically, esports are played via computer
or consoles.
The purpose of this integrative literature review was to explore what are typical musculoskeletal/stress injuries in professional gamers during their career and the factors that contribute to these injuries. The aim of this study was to promote awareness of these injuries among gamers and the organization of SJ eSports. Considering the purpose and the aim of this study, the following research questions were formed: What are the typical musculoskeletal injuries that professional gamers might experience? What factors contribute to these injuries?
Esports athletes are likely to experience musculoskeletal problems in the neck, back and
upper extremities. Eye strain is also a common problem. Gamers experience these problems as a consequence of the sedentary nature of the esports and poor posture during gaming. Esports, like traditional sports, causes stress and the sport demands good mental health. An idea for further development is to explore what type of supplementary training prevents these problems.