Sosiaalisen median suunnitelma EcoFurnille
Lehtonen, Iida (2022)
Lehtonen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311360
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on jatkuvasti yhä suurempi osa yritysten markkinointia ja brändin rakentamista. Se on erinomainen keino lisätä yrityksen näkyvyyttä sekä olla helposti asiakkaiden saavutettavissa. Ammattimainen sosiaalinen media luo yrityksestä luotettavan ja houkuttelevan kuvan. EcoFurnilla oli olemassa sosiaalisen median kanavia, mutta sisältö puuttui. Julkaisuja oli satunnaisesti, mutta ne eivät olleet johdonmukaisia eikä sosiaalista mediaa varten ollut olemassa minkäänlaista suunnitelmaa tai siitä vastaavaa henkilöä.
Työn tavoitteena oli luoda EcoFurnille sosiaalisen median vuosikalenteri. Kalenterin tarkoituksena oli olla selkeä, jotta sitä on helppo noudattaa ja hyödyntää myös tulevina vuosina. Sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat yrityksellä jo käytössä olleet Instagram ja Facebook sekä uutena käyttöön otettava TikTok. Tavoitteena oli luoda monipuolista sisältöä hyödyntäen jokaiselle kanavalle ominaisia ominaisuuksia.
Aiheeseen johdattelun ja yleisen informaation jälkeen esiteltiin yritystä, markkinointiviestinnän lähtötilannetta sekä huonekalujen toimialaa. Tämän jälkeen päästiin sosiaalisen median pariin, jossa tutustuttiin trendeihin, sisältöön, sitouttamiseen sekä sosiaalisen median suunnitteluun, ja lopulta itse vuosikalenterin luomiseen. Keskeisiä lähteitä olivat sosiaaliseen mediaan sekä sen suunnitteluun liittyvät sivut, kuten Business Instagram sekä TikTok For Business.
Työssä hyödynnettiin opinnäytetyön perinteistä toiminnallista mallia. Vuosikalenterin suunnittelussa menetelminä käytettiin haastattelua ja ideointia yksin sekä yhdessä yrityksen kanssa. Aiheeseen liittyvää tietoa sovellettiin ja peilattiin yrityksen toimintaan. Vuosikalenterissa oli tärkeää ottaa huomioon muun muassa yrityksen toiminnan sesonkiluontoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2022 aikana. Tuotoksena syntyi sosiaalisen median vuosikalenteri EcoFurnille.
Työn tavoitteena oli luoda EcoFurnille sosiaalisen median vuosikalenteri. Kalenterin tarkoituksena oli olla selkeä, jotta sitä on helppo noudattaa ja hyödyntää myös tulevina vuosina. Sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat yrityksellä jo käytössä olleet Instagram ja Facebook sekä uutena käyttöön otettava TikTok. Tavoitteena oli luoda monipuolista sisältöä hyödyntäen jokaiselle kanavalle ominaisia ominaisuuksia.
Aiheeseen johdattelun ja yleisen informaation jälkeen esiteltiin yritystä, markkinointiviestinnän lähtötilannetta sekä huonekalujen toimialaa. Tämän jälkeen päästiin sosiaalisen median pariin, jossa tutustuttiin trendeihin, sisältöön, sitouttamiseen sekä sosiaalisen median suunnitteluun, ja lopulta itse vuosikalenterin luomiseen. Keskeisiä lähteitä olivat sosiaaliseen mediaan sekä sen suunnitteluun liittyvät sivut, kuten Business Instagram sekä TikTok For Business.
Työssä hyödynnettiin opinnäytetyön perinteistä toiminnallista mallia. Vuosikalenterin suunnittelussa menetelminä käytettiin haastattelua ja ideointia yksin sekä yhdessä yrityksen kanssa. Aiheeseen liittyvää tietoa sovellettiin ja peilattiin yrityksen toimintaan. Vuosikalenterissa oli tärkeää ottaa huomioon muun muassa yrityksen toiminnan sesonkiluontoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2022 aikana. Tuotoksena syntyi sosiaalisen median vuosikalenteri EcoFurnille.