Free to Play -videopelien markkinointi
Yildirim, Serhat (2022)
Yildirim, Serhat
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Free to play -videopelien markkinointimenetelmiä ja näiden efektiivisyyttä. Työssä tutkitaan, mitkä markkinointimenetelmät ovat pelaajien mielestään vaikuttavimpia, ja millaisia menetelmiä työssä mainitut peliyritykset ovat käyttäneet. Työssä perehdytään myös pelialaan, sillä monelle peliala voi olla vielä hyvin tuntematon käsite ja on tärkeää, että lukijalle annetaan yleistietoa pelialasta.
Työ on muodoltaan tutkimustyyppinen opinnäytetyö. Selvitettävät asiat on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi työssä selvitetään Free to play (F2P) -videopelien markkinointimenetelmiä. Selvitettäviä F2P-videopelejä on yhteensä kuusi kappaletta. Opinnäytetyössä käsiteltiin näiden pelien markkinointistrategioita siten, että minkälaisia menetelmiä yritykset ovat käyttäneet videopelien markkinoimiseen. Lisäksi pyrittiin löytämään vastaus kysymykseen, mitkä markkinointimenetelmät ovat pelaajien mielestään vaikuttavimmat ja tämä selvitetään pelaajille kohdistetulla kyselylomakkeella. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti käyttämällä SPSS-ohjelmistoa.
Kyselyn tuloksena ilmenee videopelien laadun suuri vaikutus pelaajien ostokäyttäytymiseen ja pelaamiseen. Vastaukset osoittavat, että ystävien kommentit ovat myös vaikuttaneet suuresti uuden videopelin pelaamiseen.
Opinnäytetyö rajattiin niin, että työssä käsiteltiin ainoastaan niitä markkinoinnin keinoja, jotka on käytetty F2P-videopelien kohdalla.
Työ on muodoltaan tutkimustyyppinen opinnäytetyö. Selvitettävät asiat on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi työssä selvitetään Free to play (F2P) -videopelien markkinointimenetelmiä. Selvitettäviä F2P-videopelejä on yhteensä kuusi kappaletta. Opinnäytetyössä käsiteltiin näiden pelien markkinointistrategioita siten, että minkälaisia menetelmiä yritykset ovat käyttäneet videopelien markkinoimiseen. Lisäksi pyrittiin löytämään vastaus kysymykseen, mitkä markkinointimenetelmät ovat pelaajien mielestään vaikuttavimmat ja tämä selvitetään pelaajille kohdistetulla kyselylomakkeella. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti käyttämällä SPSS-ohjelmistoa.
Kyselyn tuloksena ilmenee videopelien laadun suuri vaikutus pelaajien ostokäyttäytymiseen ja pelaamiseen. Vastaukset osoittavat, että ystävien kommentit ovat myös vaikuttaneet suuresti uuden videopelin pelaamiseen.
Opinnäytetyö rajattiin niin, että työssä käsiteltiin ainoastaan niitä markkinoinnin keinoja, jotka on käytetty F2P-videopelien kohdalla.