Lauri Leppäsen kipsiveistokset: Tutkimus, konservointi ja restaurointi
Heikkilä, Roosa (2022)
Heikkilä, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Huittisten museon omistama, kuvanveistäjä Lauri Leppäsen veistoskokoelma. Museon kokoelma sai alkunsa vuonna 1966, kun taiteilija itse lahjoitti 71 teostaan Huittisten kaupungille. Lahjoituksen jälkeen kokoelma on kasvanut useilla teoksilla, sisältäen nykyisin yli sata Leppäsen työtä. Teoskokoelman teoksia on ollut esillä alkuperäisestä lahjoituksesta asti Huittisten museon tiloina toimivassa kivimakasiini rakennuksessa.
Opinnäytetyön aihe rajattiin kokoelman kipsiveistoksiin. Työn tutkimuksen tavoitteena oli tutustua ensin kuvanveistäjä Lauri Leppäsen elämään ja veistoksiin sekä Huittisten museon omistamaan kokoelmaan. Tutkimuksen aihetta tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä kerätyn aineiston avulla, jonka pohjalta työn produktiiviset osiot toteutettiin. Produktiivisina tuotoksina työssä toimivat kipsiveistoksista laadittu merkitysanalyysi sekä käytännön työnä toteutettu, kahden reliefin konservointi ja restaurointi.
Tutkimuksessa perehdyttiin ensin kuvanveistäjä Lauri Leppäsen sotilasvuosiin, taiteilijan uraan sekä tuotantoon. Lisäksi tutkittiin kipsin käyttöä kuvanveistossa sekä veistosten erilaisia pintakäsittelymenetelmiä. Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta ryhdyttiin tarkastelemaan kipsiveistoskokoelman merkitystä käyttäen apuna Museoviraston julkaisemaa merkitysanalyysimenetelmää. Työssä toteutettu käytännön konservointi- ja restaurointiprosessi aloitettiin veistosten dokumentoinnilla sekä kuntokartoituksella, joiden pohjalta työlle laadittiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Suunnitelman perusteella kipsiveistoksille suoritettiin kevyt kuivapuhdistus sekä pienten vaurioiden korjausta ja maalipinnan retusointia. Toteutettujen konservointi- ja restaurointitoimenpiteiden tarkoituksena oli parantaa veistoksien säilyvyyttä sekä ulkoista edustavuutta.
Tutkimuksen kautta saadun tiedon pohjalta onnistuttiin tarkastelemaan kipsiveistoskokoelman merkitystä sekä laatimaan kokoelmasta merkitysanalyysi. Käytännön työnä toteutetun konservoinnin ja restauroinnin kautta työhön valitut veistokset saatiin puhdistettua sekä niiden ulkoasua ja säilyvyyttä parannettua. Työn lopputulos muodostuu merkitysanalyysistä sekä veistosten konservoinnista ja restauroinnista, mistä on hyötyä veistoskokoelman omistajalle, Huittisten museolle.
Opinnäytetyön aihe rajattiin kokoelman kipsiveistoksiin. Työn tutkimuksen tavoitteena oli tutustua ensin kuvanveistäjä Lauri Leppäsen elämään ja veistoksiin sekä Huittisten museon omistamaan kokoelmaan. Tutkimuksen aihetta tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä kerätyn aineiston avulla, jonka pohjalta työn produktiiviset osiot toteutettiin. Produktiivisina tuotoksina työssä toimivat kipsiveistoksista laadittu merkitysanalyysi sekä käytännön työnä toteutettu, kahden reliefin konservointi ja restaurointi.
Tutkimuksessa perehdyttiin ensin kuvanveistäjä Lauri Leppäsen sotilasvuosiin, taiteilijan uraan sekä tuotantoon. Lisäksi tutkittiin kipsin käyttöä kuvanveistossa sekä veistosten erilaisia pintakäsittelymenetelmiä. Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta ryhdyttiin tarkastelemaan kipsiveistoskokoelman merkitystä käyttäen apuna Museoviraston julkaisemaa merkitysanalyysimenetelmää. Työssä toteutettu käytännön konservointi- ja restaurointiprosessi aloitettiin veistosten dokumentoinnilla sekä kuntokartoituksella, joiden pohjalta työlle laadittiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Suunnitelman perusteella kipsiveistoksille suoritettiin kevyt kuivapuhdistus sekä pienten vaurioiden korjausta ja maalipinnan retusointia. Toteutettujen konservointi- ja restaurointitoimenpiteiden tarkoituksena oli parantaa veistoksien säilyvyyttä sekä ulkoista edustavuutta.
Tutkimuksen kautta saadun tiedon pohjalta onnistuttiin tarkastelemaan kipsiveistoskokoelman merkitystä sekä laatimaan kokoelmasta merkitysanalyysi. Käytännön työnä toteutetun konservoinnin ja restauroinnin kautta työhön valitut veistokset saatiin puhdistettua sekä niiden ulkoasua ja säilyvyyttä parannettua. Työn lopputulos muodostuu merkitysanalyysistä sekä veistosten konservoinnista ja restauroinnista, mistä on hyötyä veistoskokoelman omistajalle, Huittisten museolle.