Jalkautuvan ohjauksen pysyvän toimintamallin kehittäminen Kainuun ammattiopistolle
Moilanen, Satu (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Moilanen, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311270
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää jalkautuvan ohjauksen pysyvä toimintamalli Kainuun ammattiopistolle. Vastaavaa palvelua ei ole ennen Jatkuva oppiminen ja kohdennettu ohjaus nostamassa työllisyysastetta Kainuussa -hanketta ollut tarjolla. Tavoitteen taustalla on Kainuun ammattiopiston rooli olla vastaamassa Kainuun alueen osaamisen ja työllistymisen kohtaanto-ongelmiin, johon omalta osalta vastataan hankkeessa kehitettävällä jalkautuvalla, jatkuvan oppimisen ja ohjauksen mallilla.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää asiakkaille ja yhteistyökumppaneille suunnattujen tutkimusten avulla hyöty, jonka Kainuun ammattiopisto organisaationa saa jalkautuvan ohjaajan työpanoksesta. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miksi jalkautuvasta ohjauksesta tulisi saada pysyvä malli Kainuun ammattiopistolle? Miten jalkautuvan ohjauksen avulla saadaan Kainuun ammattiopistolle lisää opiskelijoita? Miten jalkautuvan ohjauksen avulla voidaan saada estettyä opintojen keskeytyksiä? Kehittämistyö rakentui haastatteluiden ja kyselyn avulla saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu ohjauksen, jatkuvan oppimisen ja työllisyyden kuntakokeilun teorioista.
Tutkimusmenetelminä olivat haastattelut ja kysely. Haastattelut tehtiin Kainuun kuntakokeilun työntekijöille sekä Kainuun ammattiopiston henkilöstölle. Kysely suunnattiin jalkautuvan ohjauksen asiakkaille, eli osa heistä on Kainuun kuntakokeilun työttömiä työnhakijoita ja osa Kainuun ammattiopiston opiskelijoita.
Tämän opinnäytetyön myötä hankkeessa aloitettu jalkautuvan ohjauksen työ on kehittynyt jalkautuvan ohjauksen malliksi, jonka hyödyt ovat selkeästi nähtävissä. Opinnäytetyön tutkimustulokset toivat esille sen, että tarve yksilölliseen ohjaukseen on luultua suurempi, sillä jalkautuvan ohjaajan nähtiin pystyvän olemaan työttömän työnhakija asiakkaan, että opiskelijan tukena useissa eri tilanteissa, jotka eivät ennen opinnäytetyön tuloksia ollut tulleet esille hankkeen aikana tehdyssä työssä.
Tämän opinnäytetytön tutkimustuloksista voidaan tehdä yhteenvetona päätelmä, että asiakkaan rinnalla kulkevan jalkautuvan ohjaajan tuki ja ohjaus yhdessä moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa voi auttaa työtöntä työnhakijaa tekemään päätöksen opintojen aloittamisesta. Parhaimmillaan jalkautuvan ohjaajan työ yhdessä Kainuun ammattiopiston moniammatillisen yhteistyöryhmän kanssa mahdollistaa vähentämään opiskelijoiden opintojen keskeytymisiä ja auttaa opiskelijaa valmistumaan ammattiin ja siirtymään sitä kautta työelämään. The subject of this thesis is to develop a permanent operating model for Outreach Work for Kainuu Vocational College. The model for Outreach Work is completely new at Kainuu Vocational College. Kainuu Vocational College in responding to the challenging situation in Kainuu, when there is a prominent need to educate people for companies that need more employees.
The theoretical part focuses on the literature on guidance, continuous learning and the backround information on Municipal experiment.
With the help of the interviews with collaborators as well as customer and student surveys, the aim of this project is to find out the benefit which Kainuu Vocational College receives from Outreach Work.
The model of Outreach Work has been formulated through the customer work done in the project. Making this model visible through this thesis has shown the necessity and effectiveness of Outreach Work.
From the results of this thesis can be inferred that the work with a professional co-operative group can help unemployed jobseekers to begin their studies and allow them to stay at school. In addition, this co-operation can help students to graduate and ease the transition into employment.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää asiakkaille ja yhteistyökumppaneille suunnattujen tutkimusten avulla hyöty, jonka Kainuun ammattiopisto organisaationa saa jalkautuvan ohjaajan työpanoksesta. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miksi jalkautuvasta ohjauksesta tulisi saada pysyvä malli Kainuun ammattiopistolle? Miten jalkautuvan ohjauksen avulla saadaan Kainuun ammattiopistolle lisää opiskelijoita? Miten jalkautuvan ohjauksen avulla voidaan saada estettyä opintojen keskeytyksiä? Kehittämistyö rakentui haastatteluiden ja kyselyn avulla saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu ohjauksen, jatkuvan oppimisen ja työllisyyden kuntakokeilun teorioista.
Tutkimusmenetelminä olivat haastattelut ja kysely. Haastattelut tehtiin Kainuun kuntakokeilun työntekijöille sekä Kainuun ammattiopiston henkilöstölle. Kysely suunnattiin jalkautuvan ohjauksen asiakkaille, eli osa heistä on Kainuun kuntakokeilun työttömiä työnhakijoita ja osa Kainuun ammattiopiston opiskelijoita.
Tämän opinnäytetyön myötä hankkeessa aloitettu jalkautuvan ohjauksen työ on kehittynyt jalkautuvan ohjauksen malliksi, jonka hyödyt ovat selkeästi nähtävissä. Opinnäytetyön tutkimustulokset toivat esille sen, että tarve yksilölliseen ohjaukseen on luultua suurempi, sillä jalkautuvan ohjaajan nähtiin pystyvän olemaan työttömän työnhakija asiakkaan, että opiskelijan tukena useissa eri tilanteissa, jotka eivät ennen opinnäytetyön tuloksia ollut tulleet esille hankkeen aikana tehdyssä työssä.
Tämän opinnäytetytön tutkimustuloksista voidaan tehdä yhteenvetona päätelmä, että asiakkaan rinnalla kulkevan jalkautuvan ohjaajan tuki ja ohjaus yhdessä moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa voi auttaa työtöntä työnhakijaa tekemään päätöksen opintojen aloittamisesta. Parhaimmillaan jalkautuvan ohjaajan työ yhdessä Kainuun ammattiopiston moniammatillisen yhteistyöryhmän kanssa mahdollistaa vähentämään opiskelijoiden opintojen keskeytymisiä ja auttaa opiskelijaa valmistumaan ammattiin ja siirtymään sitä kautta työelämään.
The theoretical part focuses on the literature on guidance, continuous learning and the backround information on Municipal experiment.
With the help of the interviews with collaborators as well as customer and student surveys, the aim of this project is to find out the benefit which Kainuu Vocational College receives from Outreach Work.
The model of Outreach Work has been formulated through the customer work done in the project. Making this model visible through this thesis has shown the necessity and effectiveness of Outreach Work.
From the results of this thesis can be inferred that the work with a professional co-operative group can help unemployed jobseekers to begin their studies and allow them to stay at school. In addition, this co-operation can help students to graduate and ease the transition into employment.