Kemin lukiolaisten seksuaaliterveystietämys : Artikkeli Terveydenhoitajaliiton Internet-sivuille
Heikkinen, Noora; Latvajärvi, Paula (2014)
Heikkinen, Noora
Latvajärvi, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147744
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli nuorten seksuaaliterveystietämyksiä käsittelevän opinnäytetyötutkimuksen tuloksista ja julkaista se Terveydenhoitajaliiton Internet-sivuilla. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2013 ja siinä kartoitettiin Kemin lukion 1.luokkalaisten seksuaaliterveystietämyksiä ja heidän näkemyksiään yläkoulun terveystiedon seksuaalikasvatuksen riittävyydestä.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli saada opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tulokset ammattihenkilöiden, kuten terveydenhoitajien saataville. Terveydenhoitaja voi artikkelin perusteella korostaa antamassaan seksuaalikasvatuksessa niitä osa-alueita, joissa nuorilla oli tutkimuksen mukaan heikommat tietämykset.
Nuoren seksuaalisuus kehittyy vaiheittain ja sitä pyritään tukemaan seksuaalikasvatuksella. Tavoitteena on, että nuori kykenee tekemään hyviä ratkaisuja seksuaaliterveytensä kannalta ja kokemaan seksuaalisuutensa hyväksyttävänä asiana. Seksuaalikasvatusta on opetettu yläkoulun terveystiedontuntien yhteydessä vuodesta 2006 asti. Myös kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli nuoren seksuaaliterveyden edistäjänä.
Artikkeli on väline, jonka avulla tietoa on helppo välittää oikealle kohderyhmälle. Se on hyvä jatkumo tutkimukselle, jotta tuloksia voidaan hyödyntää. Artikkeli noudattaa Terveydenhoitajaliiton antamia ohjeistuksia kirjoitusasuun liittyen.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli saada opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tulokset ammattihenkilöiden, kuten terveydenhoitajien saataville. Terveydenhoitaja voi artikkelin perusteella korostaa antamassaan seksuaalikasvatuksessa niitä osa-alueita, joissa nuorilla oli tutkimuksen mukaan heikommat tietämykset.
Nuoren seksuaalisuus kehittyy vaiheittain ja sitä pyritään tukemaan seksuaalikasvatuksella. Tavoitteena on, että nuori kykenee tekemään hyviä ratkaisuja seksuaaliterveytensä kannalta ja kokemaan seksuaalisuutensa hyväksyttävänä asiana. Seksuaalikasvatusta on opetettu yläkoulun terveystiedontuntien yhteydessä vuodesta 2006 asti. Myös kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli nuoren seksuaaliterveyden edistäjänä.
Artikkeli on väline, jonka avulla tietoa on helppo välittää oikealle kohderyhmälle. Se on hyvä jatkumo tutkimukselle, jotta tuloksia voidaan hyödyntää. Artikkeli noudattaa Terveydenhoitajaliiton antamia ohjeistuksia kirjoitusasuun liittyen.