Sosiaalisen median hyödyntäminen Month of Sundaysin markkinoinnissa
Uusitalo, Noora (2014)
Uusitalo, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147753
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä suomalaisen vaatemerkin Month of Sundaysin markkinoinnin välineenä. Työn tavoitteena on kehittää Month of Sundaysin sosiaalisen median markkinointia ja tutkia sosiaalisen median eri muotoja, joita hyödynnetään vaatetusalan yrityksissä. Näistä löydetyistä vaihtoehdoista valitaan ne muodot, jotka parhaiten soveltuvat Month of Sundaysin arvoihin ja tavoitteisiin. Lopputuloksena on valmiita käyttöehdotuksia, jotka kehittäisivät toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointia ja laajentaisivat yrityksen asiakaskuntaa.
Tutkimuksessa selvitetään, millaisin keinoin vaatetusalan yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa nykypäivänä. Työn ääriviivoja määrittämässä on teoriaosuus muodin markkinoinnista. Menetelminä käytetään havainnointia, dokumenttiaineistoa, benchmarkingia ja kyselyitä. Kyselyihin vastasi kolme alan ammattilaista, jotka ovat työnsä puolesta tekemisissä muodin ja markkinoinnin kanssa.
Kyselyjen vastaukset vahvistivat dokumenttiaineiston ja havainnoinnin kautta saatua tietoa. Vaatetusalan yritysten suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Twitter, Instagram ja blogit. Lisäksi muotiyritykset käyttävät muun muassa Pinterestiä ja uutiskirjekampanjoita. Teoriaosuuden ja tutkimustulosten perusteella Month of Sundaysin sosiaalisen median markkinoinnin kehittämisideoiksi valikoituivat Twitter-tilin avaaminen, Instagram-tilin aktivoiminen, blogiyhteistyö, inspiraatioblogin perustaminen ja Facebookin personalisointi.
Tutkimuksessa selvitetään, millaisin keinoin vaatetusalan yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa nykypäivänä. Työn ääriviivoja määrittämässä on teoriaosuus muodin markkinoinnista. Menetelminä käytetään havainnointia, dokumenttiaineistoa, benchmarkingia ja kyselyitä. Kyselyihin vastasi kolme alan ammattilaista, jotka ovat työnsä puolesta tekemisissä muodin ja markkinoinnin kanssa.
Kyselyjen vastaukset vahvistivat dokumenttiaineiston ja havainnoinnin kautta saatua tietoa. Vaatetusalan yritysten suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Twitter, Instagram ja blogit. Lisäksi muotiyritykset käyttävät muun muassa Pinterestiä ja uutiskirjekampanjoita. Teoriaosuuden ja tutkimustulosten perusteella Month of Sundaysin sosiaalisen median markkinoinnin kehittämisideoiksi valikoituivat Twitter-tilin avaaminen, Instagram-tilin aktivoiminen, blogiyhteistyö, inspiraatioblogin perustaminen ja Facebookin personalisointi.