Motivaatioon vaikuttavat tekijät yrityksessä X
Paajanen, Niklas (2022)
Paajanen, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211059
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin myyntineuvottelijoiden motivaation tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kohdeyrityksenä toimi yritys X:n vuokrauksen toimipiste ja siellä selvitys kohdistettiin myyntineuvottelijoihin. Koska kohderyhmä oli pieni, tehtiin selvitys kokonaistutkimuksena. Myyntineuvottelijoiden työnkuva on kokenut paljon muutoksia ja palkitsemis-järjestelmää ei pidettä toimivana tällä hetkellä. Tämän selvityksen avulla saadaan selville myyntineuvottelijoiden motivaation tila ja siihen vaikuttavat tekijät. Näiden tietojen valossa voidaan tehdä muutoksia motivaation parantamiseksi.
Selvityksen pääongelmana oli kartoittaa, että mitkä tekijät vaikuttavat myyntineuvottelijan motivaatioon. Sen mukana haluttiin selvittää myös nykyisen motivaation tila. Alaongelmina oli selvittää millä tasolla työhyvinvointi on ja kuinka tyytyväisiä he ovat palkitsemiseensa tällä hetkellä. Palkitsemisessa otettiin huomioon aineellinen ja aineeton palkitseminen ja motivaatiossa keskityttiin työmotivaatioon.
Tämän työn viitekehys muodostuu 2 pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään moti-vaatiota eri teorioiden pohjalta ja toisessa luvussa käsitellään työhyvinvointia kokonaisuu-tena ja palkitsemisen merkitystä. Opinnäytetyön viitekehys sekä selvitys toteutettiin 2021 keväällä kun taas analysointi ja pohdinta toteutettiin 2022 keväällä.
Selvitys tehtiin survey-tutkimuksena pääosin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kyselylomake muodostettiin Webropol ohjelmiston avulla ja se jaettiin sähköpostitse myyntineuvottelijoille. Lomake sisälsi 15 kysymystä ja siihen vastasi noin 52 % kohderyhmästä.
Selvityksen tuloksista löytyi tärkeimmät tekijät mitkä vaikuttavat myyntineuvottelijoiden motivaatioon ja keinoja millä siihen voi vaikuttaa. Erityisesti hyviä työkavereita pidetään motivaatiota nostattavana tekijänä työnkuvan vuoksi. Myyntineuvottelijat kokevat työhyvinvoin-tinsa olevan melko hyvällä tasolla. Palkitsemisjärjestelmä koetaan taas nykyisellä mallilla haastavaksi ja siihen halutaan muutosta.
Selvityksen pääongelmana oli kartoittaa, että mitkä tekijät vaikuttavat myyntineuvottelijan motivaatioon. Sen mukana haluttiin selvittää myös nykyisen motivaation tila. Alaongelmina oli selvittää millä tasolla työhyvinvointi on ja kuinka tyytyväisiä he ovat palkitsemiseensa tällä hetkellä. Palkitsemisessa otettiin huomioon aineellinen ja aineeton palkitseminen ja motivaatiossa keskityttiin työmotivaatioon.
Tämän työn viitekehys muodostuu 2 pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään moti-vaatiota eri teorioiden pohjalta ja toisessa luvussa käsitellään työhyvinvointia kokonaisuu-tena ja palkitsemisen merkitystä. Opinnäytetyön viitekehys sekä selvitys toteutettiin 2021 keväällä kun taas analysointi ja pohdinta toteutettiin 2022 keväällä.
Selvitys tehtiin survey-tutkimuksena pääosin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kyselylomake muodostettiin Webropol ohjelmiston avulla ja se jaettiin sähköpostitse myyntineuvottelijoille. Lomake sisälsi 15 kysymystä ja siihen vastasi noin 52 % kohderyhmästä.
Selvityksen tuloksista löytyi tärkeimmät tekijät mitkä vaikuttavat myyntineuvottelijoiden motivaatioon ja keinoja millä siihen voi vaikuttaa. Erityisesti hyviä työkavereita pidetään motivaatiota nostattavana tekijänä työnkuvan vuoksi. Myyntineuvottelijat kokevat työhyvinvoin-tinsa olevan melko hyvällä tasolla. Palkitsemisjärjestelmä koetaan taas nykyisellä mallilla haastavaksi ja siihen halutaan muutosta.