Pintakäsittelymenetelmän valinta
Paavilainen, Jami (2022)
Paavilainen, Jami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311127
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Mitsubishi Logisnext Europe Oy:lle nykyaikaisia pintakäsittelymenetelmiä. Mitsubishi Logisnext Europe Oy valmistaa Järvenpäässä sähkökäyttöisiä varastotrukkeja. Pintakäsittelymenetelmät pitävät sisällään esikäsittelyn sekä varsinaisen maalauskäsittelyn. Aiheena oli tutustua menetelmien eri ominaisuuksiin ja niiden soveltuvuuteen varastotrukkien osille. Lisäksi työssä selvitettiin pintakäsiteltävät kappaleet ja niiden määrät sekä laatu- ja esikäsittelyvaatimukset.
Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle selonteko nykyaikaisesta pintakäsittelylinjasta sekä miten edeltävien menetelmien muutoksilla voidaan sopeutua kasvaviin tuotantomääriin.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa nykyaikaisesta pintakäsittelymenetelmistä sekä yrityksen pintakäsiteltävien kappaleiden ominaisuuksista. Tarvetta oli myös tutustua pintakäsittelyn työturvallisuuteen, mukaan lukien ATEX (atmosphèes explosibles) –laitedirektiivi, sekä pintakäsittelyn kemikaalien aiheuttamiin haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) päästöihin.
Tuloksena todettiin, että maalattaville kappaleille parhaiten sopiva pintakäsittelymenetelmä on jauhemaalaus ja statiikkaan pohjautuva ilma-avusteinen suurpaineruiskutusmaalaus. Lisäksi voitiin todeta, että vesiohenteiset maalit ovat ympäristöystävällisempiä kuin liuotinohenteiset. Esikäsittelyksi selvisi, että kappaleille tulee suorittaa huolellinen kemiallinen pesu, jollei niitä ole jo pohjamaalattu. Pesun jälkeen tuotteille suoritetaan huolellinen suihkupuhdistus (Sa 2½) tai jokin konversiokäsittely. Nanopinnoitteet (zirkonium ja silaani) osoittautuivat kustannustehokkaimmiksi sekä ympäristöystävällisimmiksi konversiokäsittelyiksi.
Päätelmänä työstä voidaan todeta, että jauhemaalaus sekä vesiohenteiset märkämaalit ovat todennäköisimmin tulevaisuuden kehittyvimmät pintakäsittelymenetelmät. Nämä menetelmät ovatkin jo syrjäyttämässä liuotinohenteisia maalausmenetelmiä nykyaikaisten ympäristösäädösten seurauksena.
Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle selonteko nykyaikaisesta pintakäsittelylinjasta sekä miten edeltävien menetelmien muutoksilla voidaan sopeutua kasvaviin tuotantomääriin.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa nykyaikaisesta pintakäsittelymenetelmistä sekä yrityksen pintakäsiteltävien kappaleiden ominaisuuksista. Tarvetta oli myös tutustua pintakäsittelyn työturvallisuuteen, mukaan lukien ATEX (atmosphèes explosibles) –laitedirektiivi, sekä pintakäsittelyn kemikaalien aiheuttamiin haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) päästöihin.
Tuloksena todettiin, että maalattaville kappaleille parhaiten sopiva pintakäsittelymenetelmä on jauhemaalaus ja statiikkaan pohjautuva ilma-avusteinen suurpaineruiskutusmaalaus. Lisäksi voitiin todeta, että vesiohenteiset maalit ovat ympäristöystävällisempiä kuin liuotinohenteiset. Esikäsittelyksi selvisi, että kappaleille tulee suorittaa huolellinen kemiallinen pesu, jollei niitä ole jo pohjamaalattu. Pesun jälkeen tuotteille suoritetaan huolellinen suihkupuhdistus (Sa 2½) tai jokin konversiokäsittely. Nanopinnoitteet (zirkonium ja silaani) osoittautuivat kustannustehokkaimmiksi sekä ympäristöystävällisimmiksi konversiokäsittelyiksi.
Päätelmänä työstä voidaan todeta, että jauhemaalaus sekä vesiohenteiset märkämaalit ovat todennäköisimmin tulevaisuuden kehittyvimmät pintakäsittelymenetelmät. Nämä menetelmät ovatkin jo syrjäyttämässä liuotinohenteisia maalausmenetelmiä nykyaikaisten ympäristösäädösten seurauksena.