Tapahtumapalveluiden tuotteistaminen LSK Business Parkille
Roumio, Julia (2022)
Roumio, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuonna 2015 perustettu kauhavalainen yritys- ja tapahtumapuisto LSK Business Park. Yrityksen liiketoiminta koostuu sekä tilavuokraustoiminnasta että tapahtumajärjestäjille suunnattujen palveluiden tarjoamisesta. Yrityksen halutessa lisätä tapahtumatoiminnan roolia liiketoiminnassaan syntyi tarve tapahtumajärjestäjille suunnatun palvelutarjooman selkeyttämiseen. Toimeksiantajan tarpeen lisäksi opinnäytetyöntekijän kiinnostus matkailun kehittämiseen ja aikaisempi työkokemus yrityksen alueella johtivat opinnäytetyön toteuttamiseen juuri kyseiselle yritykselle.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli LSK Business Parkin palvelutarjooman selkeyttäminen. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi käytettiin tuotteistamisen keinoja. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palveluiden tuotteistamisen lisäksi asiakkaan palvelukokemusta, B2B-asiakkaan erityispiirteitä ja myyntiprosessin vaiheita.
Tuotteistamisprosessi toteutettiin kiinteässä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen henkilöstön kanssa, jotta tuotos saatiin vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Opinnäytetyön tuotoksena rakennettiin palvelukatalogi yrityksen sisäiseen käyttöön helpottamaan palveluiden myyntiä. Palvelukatalogissa kuvattiin kaikki LSK Business Parkin tapahtumajärjestäjille tarjoamat palvelut ydin-, tuki- ja lisäpalvelulajittelun avulla.
Opinnäytetyö sisälsi LSK Business Parkin asiakkaiden eli tapahtumajärjestäjien teemahaastattelut, joiden avulla saatiin asiakasnäkökulmaa yrityksen nykyisestä palvelutarjoomasta ja asiakkaiden uusista palvelutarpeista. Tuotteistamisprosessia jatkettiin yrityksen henkilöstön kanssa kaksiosaisessa aivoriihessä, jossa selkeytettiin yrityksen nykytilannetta ja tavoitteita sekä ideoitiin uusia palveluita. Lopulta valitut palvelut koottiin palvelukatalogiksi, jonka tarkoituksena oli helpottaa henkilöstöä yrityksen palveluiden myynnissä.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli LSK Business Parkin palvelutarjooman selkeyttäminen. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi käytettiin tuotteistamisen keinoja. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palveluiden tuotteistamisen lisäksi asiakkaan palvelukokemusta, B2B-asiakkaan erityispiirteitä ja myyntiprosessin vaiheita.
Tuotteistamisprosessi toteutettiin kiinteässä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen henkilöstön kanssa, jotta tuotos saatiin vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Opinnäytetyön tuotoksena rakennettiin palvelukatalogi yrityksen sisäiseen käyttöön helpottamaan palveluiden myyntiä. Palvelukatalogissa kuvattiin kaikki LSK Business Parkin tapahtumajärjestäjille tarjoamat palvelut ydin-, tuki- ja lisäpalvelulajittelun avulla.
Opinnäytetyö sisälsi LSK Business Parkin asiakkaiden eli tapahtumajärjestäjien teemahaastattelut, joiden avulla saatiin asiakasnäkökulmaa yrityksen nykyisestä palvelutarjoomasta ja asiakkaiden uusista palvelutarpeista. Tuotteistamisprosessia jatkettiin yrityksen henkilöstön kanssa kaksiosaisessa aivoriihessä, jossa selkeytettiin yrityksen nykytilannetta ja tavoitteita sekä ideoitiin uusia palveluita. Lopulta valitut palvelut koottiin palvelukatalogiksi, jonka tarkoituksena oli helpottaa henkilöstöä yrityksen palveluiden myynnissä.