Kehittämisprojekti yrityksen asiakasohjeistuksen laadun parantamiseksi
Nikunen, Kalle (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Futunio Oy. Idea tähän hankkeeseen tuli yrityksen työntekijöiltä. Asiakasohjeiden laatua oli parannettava, joten projektin tavoitteena oli parantaa asiakasohjeiden laatua. Jotta asiakasohjeistuksen laatua pystyy parantamaan, niin siihen tarvitaan sisäinen ohjeistus sen tekemiseen. Laadun parantuminen luo enemmän arvoa asiakkaille ja siksi se on arvokasta myös yritykselle itselleen.
Opinnäytetyö käy läpi kehittämisprojektin vaiheet. Vaiheita oli neljä: alku, jossa rakennetaan yleiskuva nykytilanteesta. Seuraava vaihe oli sisäisen ohjeen ensimmäisen luonnoksen luominen. Sen jälkeen sisäisiä ohjeita iteroidaan ja kerätään lisää palautetta eri lähteistä. Viimei-nen vaihe oli projektin päättäminen.
Tutkimuksen teoreettinen kehys liittyy käsitteisiin asiakkaan saama arvo ja asiakaskokemus. Asiakaskokemus osoittaa tuotteen laadun todellisen arvon. Asiakasarvo luo perustan menestyvälle liiketoiminnalle: ilman arvoa asiakkaille yritykselle ei todellakaan ole tulevaisuutta.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen. Kehittämisprojekti perustui pohdintaan, havainnointiin ja yritykseen saada ymmärrystä asiakkaan tarpeista. Projektiin osallistui henkilöitä, jotka luovat asiakasohjeita ja joihin tämä projekti vaikuttaa välittömästi.
Tämän projektin tuloksena oli sisäinen ohje asiakasohjeiden luomiseen, jonka perusteella asiakasohjeistuksen laatua voidaan parantaa.
Opinnäytetyö käy läpi kehittämisprojektin vaiheet. Vaiheita oli neljä: alku, jossa rakennetaan yleiskuva nykytilanteesta. Seuraava vaihe oli sisäisen ohjeen ensimmäisen luonnoksen luominen. Sen jälkeen sisäisiä ohjeita iteroidaan ja kerätään lisää palautetta eri lähteistä. Viimei-nen vaihe oli projektin päättäminen.
Tutkimuksen teoreettinen kehys liittyy käsitteisiin asiakkaan saama arvo ja asiakaskokemus. Asiakaskokemus osoittaa tuotteen laadun todellisen arvon. Asiakasarvo luo perustan menestyvälle liiketoiminnalle: ilman arvoa asiakkaille yritykselle ei todellakaan ole tulevaisuutta.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen. Kehittämisprojekti perustui pohdintaan, havainnointiin ja yritykseen saada ymmärrystä asiakkaan tarpeista. Projektiin osallistui henkilöitä, jotka luovat asiakasohjeita ja joihin tämä projekti vaikuttaa välittömästi.
Tämän projektin tuloksena oli sisäinen ohje asiakasohjeiden luomiseen, jonka perusteella asiakasohjeistuksen laatua voidaan parantaa.