Asiakkaan kokemustiedon valjastaminen osaksi aikuissosiaalityön kehittämistä : Turun aikuissosiaalityön yksikön asiakasraati
Laaksonen, Susanna; Tuohiniemi, Eveliina (2022)
Laaksonen, Susanna
Tuohiniemi, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211004
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Turun aikuissosiaalityön yksikössä järjestettävää asiakasraatia, joka on järjestetty säännöllisesti vuodesta 2019 asiakkaiden palautteen keräämiseksi aikuissosiaalityöstä. Asiakasraatia on järjestetty aiemmin Sosiaalikeskuksen tiloissa sekä yhdellä Webropool-kyselyllä. Edeltävät asiakasraadit ovat kohdentuneet koko aikuissosiaalityön yksikön asiakkaille. Asiakasraatien haasteena on ollut aiempi alhainen osallistujamäärä.
Tehtävänämme oli järjestää yksikössä asiakasraati ja selvittää, miten asiakkaat kokevat oman osallisuutensa asiakasraadissa. Tavoitteenamme oli lisäksi selvittää minkälainen vaikutus yksikön ulkopuolisilla järjestäjillä sekä rajatulla henkilökunnalla ja asiakasryhmällä olisi raadin lopputulokseen. Tässä tapauksessa rajaaminen koski sosiaaliohjauksen henkilökuntaa ja asiakkaita.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys rakennettiin asiakasraadin alkulähteille painottuvasta lähivuosien sosiaalialan ja- työn kirjallisuudesta, tutkimus- ja kehittämistoiminnan oppaista sekä aihepiirejä käsittelevien ajankohtaisten kehittämishankkeiden raporteista. Päädyimme valikoimaan työtämme ohjaaviksi käsitteiksi aikuissosiaalityön, asiakasosallisuuden, yhteiskehittäjyyden ja asiakasraadin.
Asiakasraati toteutettiin tapaustutkimuksellisesta näkökulmasta, minkä tarkoituksena oli kehittää uusia ideoita ja näkökulmia nykyisen toiminnon kehittämiseksi. Asiakasraadissa käytettiin ideoinnin, fokusryhmähaastattelun, työpajatyöskentelyn ja kyselylomakkeen menetelmiä.
Asiakasraati toteutettiin marraskuussa 2021, minkä osallistujamäärä jäi alle odotuksien. Ulkopuolisilla järjestäjillä, henkilökunnan ja asiakasryhmän rajauksella ei ollut kohentavaa vaikutusta asiakasraadin osallistujamäärään. Keräämämme palautteen perusteella asiakasraati koettiin osallisuutta tukevana väylänä kehittää sosiaaliohjausta palveluna.
Asiakasraati nojautuu yhteiskehittämiseen, minkä edellytyksenä on asiakkaan osallisuus prosessissa. Yhteiskehittäjyys on onnistunutta silloin, kun asiakkaiden kokemustieto todellisesti etenee rakenteissa palveluiden kehittämiseksi. Tämä kehittämistyö toimii alkusysäyksenä sille, että aikuissosiaalityön asiakkaille voitaisiin jatkokehittää heitä enemmän tavoittavampi menetelmä arvokkaan kokemustiedon keräämiseksi.
Tehtävänämme oli järjestää yksikössä asiakasraati ja selvittää, miten asiakkaat kokevat oman osallisuutensa asiakasraadissa. Tavoitteenamme oli lisäksi selvittää minkälainen vaikutus yksikön ulkopuolisilla järjestäjillä sekä rajatulla henkilökunnalla ja asiakasryhmällä olisi raadin lopputulokseen. Tässä tapauksessa rajaaminen koski sosiaaliohjauksen henkilökuntaa ja asiakkaita.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys rakennettiin asiakasraadin alkulähteille painottuvasta lähivuosien sosiaalialan ja- työn kirjallisuudesta, tutkimus- ja kehittämistoiminnan oppaista sekä aihepiirejä käsittelevien ajankohtaisten kehittämishankkeiden raporteista. Päädyimme valikoimaan työtämme ohjaaviksi käsitteiksi aikuissosiaalityön, asiakasosallisuuden, yhteiskehittäjyyden ja asiakasraadin.
Asiakasraati toteutettiin tapaustutkimuksellisesta näkökulmasta, minkä tarkoituksena oli kehittää uusia ideoita ja näkökulmia nykyisen toiminnon kehittämiseksi. Asiakasraadissa käytettiin ideoinnin, fokusryhmähaastattelun, työpajatyöskentelyn ja kyselylomakkeen menetelmiä.
Asiakasraati toteutettiin marraskuussa 2021, minkä osallistujamäärä jäi alle odotuksien. Ulkopuolisilla järjestäjillä, henkilökunnan ja asiakasryhmän rajauksella ei ollut kohentavaa vaikutusta asiakasraadin osallistujamäärään. Keräämämme palautteen perusteella asiakasraati koettiin osallisuutta tukevana väylänä kehittää sosiaaliohjausta palveluna.
Asiakasraati nojautuu yhteiskehittämiseen, minkä edellytyksenä on asiakkaan osallisuus prosessissa. Yhteiskehittäjyys on onnistunutta silloin, kun asiakkaiden kokemustieto todellisesti etenee rakenteissa palveluiden kehittämiseksi. Tämä kehittämistyö toimii alkusysäyksenä sille, että aikuissosiaalityön asiakkaille voitaisiin jatkokehittää heitä enemmän tavoittavampi menetelmä arvokkaan kokemustiedon keräämiseksi.