Laatukäsikirja rakennusliike Raahen rakennuspalvelu Oy:lle
Svensk, Eemeli (2022)
Svensk, Eemeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010787
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laatukäsikirjan laatiminen rakennusliike Raahen rakennuspalvelu Oy:lle. Raahen rakennuspalvelu Oy:llä ei aiemmin ollut dokumentoitua laatujärjestelmää tai laatukäsikirjaa. Opinnäytetyös-sä laadittavan laatukäsikirjan on tarkoitus toimia pohjana myöhemmin yritykselle laadittavalle laatujärjes-telmälle. Tulevaisuudessa laadittavalle laatujärjestelmälle on tarkoitus hakea ISO 9001 -laatusertifikaattia. Opinnäytetyössä on tarkoituksena laatia yritykselle laatukäsikirja, jota yritys voi käyttää konkreettisena työ-kaluna esimerkiksi perehdytystyössä.
Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin laatukirjallisuuteen, laatujärjestelmiin, laatukäsikirjoihin sekä ISO-standardeihin. Laatukäsikirjan laatimisessa haastateltiin Raahen rakennuspalvelu Oy:n toimitusjohtajaa. Laatukäsikirjaan saatiin sisällytettyä yrityksen kannalta tärkeimmät asiat tällä hetkellä. Raahen rakennuspal-velu Oy:n laatukäsikirjaa voidaan käyttää perehdyttämistyökaluna, asiakastyössä sekä ongelmatilanteissa yleisenä ohjeena. Laatukäsikirja laadittiin yhdessä yrityksen johdon kanssa, ja sitä voidaan jatkossa päivittää yrityksen tarpeiden mukaan. Laatukäsikirja laadittiin sähköiseen muotoon helpomman ylläpidon ja käytet-tävyyden vuoksi.
Opinnäytetyön teoria osassa käydään läpi laatua, laadun merkitystä rakennusalalla, ISO 9001 -standardia sekä laatujärjestelmää. Opinnäytetyössä käydään myös läpi Raahen rakennuspalvelu Oy:lle laadittua laatu-käsikirjaa.
Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin laatukirjallisuuteen, laatujärjestelmiin, laatukäsikirjoihin sekä ISO-standardeihin. Laatukäsikirjan laatimisessa haastateltiin Raahen rakennuspalvelu Oy:n toimitusjohtajaa. Laatukäsikirjaan saatiin sisällytettyä yrityksen kannalta tärkeimmät asiat tällä hetkellä. Raahen rakennuspal-velu Oy:n laatukäsikirjaa voidaan käyttää perehdyttämistyökaluna, asiakastyössä sekä ongelmatilanteissa yleisenä ohjeena. Laatukäsikirja laadittiin yhdessä yrityksen johdon kanssa, ja sitä voidaan jatkossa päivittää yrityksen tarpeiden mukaan. Laatukäsikirja laadittiin sähköiseen muotoon helpomman ylläpidon ja käytet-tävyyden vuoksi.
Opinnäytetyön teoria osassa käydään läpi laatua, laadun merkitystä rakennusalalla, ISO 9001 -standardia sekä laatujärjestelmää. Opinnäytetyössä käydään myös läpi Raahen rakennuspalvelu Oy:lle laadittua laatu-käsikirjaa.