Verkkokaupan kannattava kehitys huolto- ja varaosaliikkeen näkökannalta
Leppiaho, Jukka-Pekka (2022)
Leppiaho, Jukka-Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010700
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona varsinais-suomalaiselle yritykselle, jonka päätoimiala koneiden myynti, huolto ja varaosamyynti. Työn tavoitteena oli tehdä kartoitus nykyisen verkkokaupan teknisestä toteutuksesta, samoin kuin fyysisestä työstä verkkokaupan ympärillä, ja lopputuloksena suositella yritykselle muutokset ja kehitysideat kannattavaan kasvuun.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti, mitä verkkokauppa on ja miten Covid-19 pandemia vaikutti kansainväliseen verkkokauppaan, ja kuluttajien muutokseen maailmalla.Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin käytössä olevan verkkokauppa-alustan toimintoja hakukoneen, asiakkaan ja työntekijöiden kannalta, samalla havainnoiden ja haastatellen työntekijöitä kaikesta mekaanisesta työstä verkkokaupan ympärillä.
Työn tuloksena laadittiin yritykselle luettelo tarpeellisista muutoksista, joita yrityksen tulee tehdä, että se voi laajentaa verkkokauppansa myyntiä niin kotimaassa kuin ulkomailla täyttäen kuluttajien muuttuneet vaatimukset ja teknologiset edellytykset. Samalla ottaen myös huomioon fyysisen työn määrän vähentäminen ja kannattavaan kasvun.
Lopullisena tavoitteena on tehdä yrityksen koko toiminnasta yhtenäisempää varastonkäsittelystä monikanavaiseen verkkokauppaan markkinoinnin automaation käyttöönottamisella.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti, mitä verkkokauppa on ja miten Covid-19 pandemia vaikutti kansainväliseen verkkokauppaan, ja kuluttajien muutokseen maailmalla.Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin käytössä olevan verkkokauppa-alustan toimintoja hakukoneen, asiakkaan ja työntekijöiden kannalta, samalla havainnoiden ja haastatellen työntekijöitä kaikesta mekaanisesta työstä verkkokaupan ympärillä.
Työn tuloksena laadittiin yritykselle luettelo tarpeellisista muutoksista, joita yrityksen tulee tehdä, että se voi laajentaa verkkokauppansa myyntiä niin kotimaassa kuin ulkomailla täyttäen kuluttajien muuttuneet vaatimukset ja teknologiset edellytykset. Samalla ottaen myös huomioon fyysisen työn määrän vähentäminen ja kannattavaan kasvun.
Lopullisena tavoitteena on tehdä yrityksen koko toiminnasta yhtenäisempää varastonkäsittelystä monikanavaiseen verkkokauppaan markkinoinnin automaation käyttöönottamisella.