Yhtenäinen somestrategia X-hotelliketjulle
Salminen, Elle (2022)
Salminen, Elle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110967
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on iso osa nykypäivän markkinointia ja siten myös monen yrityksen digimarkkinointisuunnitelmaa. Sosiaalinen media on kehittynyt pisteeseen, jossa läsnäolo ei riitä, vaan jokainen yritys tarvitsee sosiaalisen median strategian hyödyntääkseen sitä optimaalisesti ja resursseja säästäen. Tämän opinnäytetyön tärkein tavoite oli luoda toimeksiantajalle ajankohtainen ja relevantti sosiaalisen median strategia, jossa korostetaan ketjun yhtenäistä ilmettä. Toimeksiantajalla ei ollut käytössä sosiaalisen median strategiaa, joten sen luominen oli ajankohtaista ja välttämätöntä. Sosiaalisen median strategian oli tarkoitus tarjota työkalut eri kohteissa oleville somevastaaville toteuttaa sosiaalista mediaa yhtenäisellä ja toimeksiantajan brändille sopivalla tavalla. Pitkällä aikavälillä brändi yhtenäistyy ja yrityksen tunnettuus ja myynti kasvaa somestrategian avulla.
Tietoperusta rakentui erilaisten kirja- ja verkkolähteiden pohjalta, joista tietoa on haettu pitämällä ajankohtaisuutta ja lähteiden monipuolisuutta tärkeänä arvona. Tietoperusta muodostettiin käsittelemällä laajasti markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja brändiä, joita on tarkasteltu yhtenäistämisen näkökulmasta. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin haastattelua ja benchmarkingia. Tietoperustan muodostuttua opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalisen median trendejä hotellialalla ja toimeksiantajan nykytilaa somessa. Nykytilan kartoituksessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja benchmarkingia. Nykytilan hahmotuttua siirryttiin luomaan varsinaista sosiaalisen median strategiaa. Somestrategia luotiin teorian pohjalta, joka lopuksi tiivistettiin henkilökunnalle jaettavaan someoppaan muotoon.
Tuloksena syntyi monipuolinen ja strategisiin päämääriin tähtäävä somestrategia, joka viedään käytäntöön toimeksiantajan toimesta. Käyttöönoton jälkeen, somestrategian toimivuutta ja tavoitteiden toteutumista seurataan. Seurannan pohjalta somestrategiaa tulee tulevaisuudessa kehittää, jotta strategia pysyy sosiaalisen median kehityksen mukana. This thesis was written for a hotel chain that needs a coherent social media strategy to increase its online visibility. The hotel company uses various social media platforms and maintains multiple social media accounts, resulting in an unstructured and inefficient social media presence. The most essential goal was to develop a cohesive social media strategy that would enable all workers in charge of social media accounts to publish material in a consistent manner that would also benefit the company's brand. The future aims for the new social media strategy should be to create a consistent brand, develop recognition, and improve sales.
Gathering theory of social media, marketing, brand, and visual side of marketing, understanding marketing trends within the sector, and analyzing the existing state of the company's social media with SWOT-analysis were all part of developing a social media plan. Benchmarking was also utilized to gain critical information on how successful hotel companies use social media. It was easier to design an accurate and relevant social media plan that would benefit the hotel chain after the theory foundation was solidified.
As a result of the thesis, the hotel chain obtained a social media strategy tailored to its needs and designed to standardize the company's many social media accounts across several platforms. The company is in charge of putting the strategy into action and tracking the results. Along with the advancement of social media, the plan should be examined and improved in the future.
Tietoperusta rakentui erilaisten kirja- ja verkkolähteiden pohjalta, joista tietoa on haettu pitämällä ajankohtaisuutta ja lähteiden monipuolisuutta tärkeänä arvona. Tietoperusta muodostettiin käsittelemällä laajasti markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja brändiä, joita on tarkasteltu yhtenäistämisen näkökulmasta. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin haastattelua ja benchmarkingia. Tietoperustan muodostuttua opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalisen median trendejä hotellialalla ja toimeksiantajan nykytilaa somessa. Nykytilan kartoituksessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja benchmarkingia. Nykytilan hahmotuttua siirryttiin luomaan varsinaista sosiaalisen median strategiaa. Somestrategia luotiin teorian pohjalta, joka lopuksi tiivistettiin henkilökunnalle jaettavaan someoppaan muotoon.
Tuloksena syntyi monipuolinen ja strategisiin päämääriin tähtäävä somestrategia, joka viedään käytäntöön toimeksiantajan toimesta. Käyttöönoton jälkeen, somestrategian toimivuutta ja tavoitteiden toteutumista seurataan. Seurannan pohjalta somestrategiaa tulee tulevaisuudessa kehittää, jotta strategia pysyy sosiaalisen median kehityksen mukana.
Gathering theory of social media, marketing, brand, and visual side of marketing, understanding marketing trends within the sector, and analyzing the existing state of the company's social media with SWOT-analysis were all part of developing a social media plan. Benchmarking was also utilized to gain critical information on how successful hotel companies use social media. It was easier to design an accurate and relevant social media plan that would benefit the hotel chain after the theory foundation was solidified.
As a result of the thesis, the hotel chain obtained a social media strategy tailored to its needs and designed to standardize the company's many social media accounts across several platforms. The company is in charge of putting the strategy into action and tracking the results. Along with the advancement of social media, the plan should be examined and improved in the future.