K-Market Töölöntori: Sisältösuunnitelma ja -kalenteri brändin kirkastamiseksi
Järvimaa, Krista (2022)
Järvimaa, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010825
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinoinnin yleistyessä tulisi yrityksen alasta riippumatta olla sosiaalisessa mediassa. Jotta markkinointi sosiaalisessa mediassa olisi mahdollisimman tehokasta, tulisi sitä suunnitella huolella. Sosiaalinen media mahdollistaa perinteisen outboundmarkkinoinnin lisäksi asiakaslähtöisempää sisältömarkkinointia, joka onkin nyt markkinoinnin keskiössä. Oikeanlaisten sisältöjen tuottaminen vaatii hyvää kohderyhmän tuntemista, sekä oikeiden suunnittelutyökalujen käyttöä.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena tuottaa sisältösuunnitelma brändin kirkastamiseksi toimeksiantona K-market Töölöntorille. Toimeksiantajalla ilmeni myös tarve kehittää ja helpottaa omaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa, mikä on otettu huomioon suunnitelman tekemisessä. Aihe opinnäytetyölle löytyi tekijän ja toimeksiantajan yhteisen ystävän kautta. Opinnäytetyöprosessi sai alkunsa 2021 loppuvuodesta.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään toimeksiantajan toimialaa, sen kilpailutilannetta sekä siellä tapahtuvaa markkinointia. Tietoperustassa käsitellään myös sosiaalista mediaa
yleisesti, siellä markkinointia, sen kanavia sekä ajankohtaisia trendejä ja ilmiöitä. Keskeisessä osassa tietoperustaa on brändin rakentaminen ja kirkastaminen sosiaalisessa mediassa. Ennen suunnitelman toteuttamisen kuvausta esitellään vielä sosiaalisen median työkaluja, joiden avulla sosiaalisen median suunnittelu on helpompaa. Opinnäytetyön viitekehyksen ulkopuolelle on jätetty sosiaalisen median alustojen sekä hakukoneiden datatyökalujen analysointi, sekä maksullisen markkinoinnin esittely.
Työn toiminnallisessa osassa esitellään tietoperustaan pohjautuvan sisältösuunnitelman rakentamisen vaiheet aina taustatiedon keräämisestä itse suunnitelman tuottamiseen saakka. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin verkko- ja kirjalähteitä, sekä myös haastatteluja ja vertailuja.
Opinnäytetyön tuotos on sisältösuunnitelma, jossa on esitetty keinoja, joiden avulla toimeksiantajan on mahdollista suunnitella sosiaalisen median markkinointiaan helpommin ja tehokkaammin. Sisältösuunnitelman oheen tuotettiin suunnitelmaa tukeva sisältökalenteri, joka helpolla muokattavuudellaan mahdollistaa sen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena tuottaa sisältösuunnitelma brändin kirkastamiseksi toimeksiantona K-market Töölöntorille. Toimeksiantajalla ilmeni myös tarve kehittää ja helpottaa omaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa, mikä on otettu huomioon suunnitelman tekemisessä. Aihe opinnäytetyölle löytyi tekijän ja toimeksiantajan yhteisen ystävän kautta. Opinnäytetyöprosessi sai alkunsa 2021 loppuvuodesta.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään toimeksiantajan toimialaa, sen kilpailutilannetta sekä siellä tapahtuvaa markkinointia. Tietoperustassa käsitellään myös sosiaalista mediaa
yleisesti, siellä markkinointia, sen kanavia sekä ajankohtaisia trendejä ja ilmiöitä. Keskeisessä osassa tietoperustaa on brändin rakentaminen ja kirkastaminen sosiaalisessa mediassa. Ennen suunnitelman toteuttamisen kuvausta esitellään vielä sosiaalisen median työkaluja, joiden avulla sosiaalisen median suunnittelu on helpompaa. Opinnäytetyön viitekehyksen ulkopuolelle on jätetty sosiaalisen median alustojen sekä hakukoneiden datatyökalujen analysointi, sekä maksullisen markkinoinnin esittely.
Työn toiminnallisessa osassa esitellään tietoperustaan pohjautuvan sisältösuunnitelman rakentamisen vaiheet aina taustatiedon keräämisestä itse suunnitelman tuottamiseen saakka. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin verkko- ja kirjalähteitä, sekä myös haastatteluja ja vertailuja.
Opinnäytetyön tuotos on sisältösuunnitelma, jossa on esitetty keinoja, joiden avulla toimeksiantajan on mahdollista suunnitella sosiaalisen median markkinointiaan helpommin ja tehokkaammin. Sisältösuunnitelman oheen tuotettiin suunnitelmaa tukeva sisältökalenteri, joka helpolla muokattavuudellaan mahdollistaa sen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa.