Narratiivinen tutkimus liikunnanohjaajaopiskelijoiden opintopolkujen rakentumisesta Lapin ammattikorkeakoulussa
Nyyssölä, Emma (2022)
Nyyssölä, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910487
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia opintopolkuja Lapin ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajaopiskelijat ovat itselleen rakentaneet. Tarkastelun kohteena toimi kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijat, eli vuonna 2018 ja 2019 opintonsa aloittaneet. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kertomushaastattelusta ja kahdesta kirjoitetusta opintopolkukertomuksesta, joiden keskiössä on liikunnanohjaajaopiskelijoiden oma ääni tarinankertojana.
Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Tämä näkyi käytetyissä aineistokeruumenetelmissä sekä aineiston analyysin keinoissa. Tutkimus pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: miksi opiskelija on hakeutunut kyseisiin opintoihin, minkälaisia käännekohtia opiskelijalla on ollut opintopolun rakentumisprosessia tarkasteltaessa ja minkälaisia tulevaisuuden näkymiä opiskelijalla on?
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, miten opiskelija on päätynyt opintojensa pariin ja mihin suuntaan opiskelija on opintojaan vienyt koulutuksen sisällä. Lisäksi tutkimus toi esiin opiskelijan tulevaisuuden suunnitelmia sekä ideoita siitä, mihin hän aikoo tutkintoaan jatkossa hyödyntää. Tätä tietoutta toimeksiantaja voi käyttää esimerkiksi osana koulutuksen markkinointia.
Tutkimuksen tuloksena muodostui neljän opiskelijan opintopolkunarratiivit ja kuvaukset siitä, mitkä tekijät vaikuttivat opintoihin hakeutumiseen, mitkä olivat opintojen suuntaan vaikuttaneet käännekohdat, ja minkälaisena opiskelija näkee tulevaisuutensa valmistuttuaan. Opintoihin hakeutumisen syissä oli havaittavissa selkeitä yhtäläisyyksiä, joista suurimmaksi muodostui opiskelijan oma mielenkiinto liikunta-alaa kohtaan. Opintojen käännekohtina koetut hetket puolestaan olivat yksilöllisempiä. Esimerkiksi opiskelijan henkilökohtaiseen elämään liittyneet muutokset saivat opiskelijan mielenkiinnonkohteen vaihtumaan, ja näin ollen opintojen suunnan muuttumaan. Tulevaisuuteen opiskelijat suhtautuivat pääasiassa luottavaisesti ja avoimin mielin. Osa oli opintojensa aikana saanut työpaikan, jossa aikoivat toimia valmistuttuaankin, osa pohti mahdollisia jatko-opiskelupaikkoja, ja osa halusi löytää tai luoda itselleen sopivan työpaikan.
Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Tämä näkyi käytetyissä aineistokeruumenetelmissä sekä aineiston analyysin keinoissa. Tutkimus pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: miksi opiskelija on hakeutunut kyseisiin opintoihin, minkälaisia käännekohtia opiskelijalla on ollut opintopolun rakentumisprosessia tarkasteltaessa ja minkälaisia tulevaisuuden näkymiä opiskelijalla on?
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, miten opiskelija on päätynyt opintojensa pariin ja mihin suuntaan opiskelija on opintojaan vienyt koulutuksen sisällä. Lisäksi tutkimus toi esiin opiskelijan tulevaisuuden suunnitelmia sekä ideoita siitä, mihin hän aikoo tutkintoaan jatkossa hyödyntää. Tätä tietoutta toimeksiantaja voi käyttää esimerkiksi osana koulutuksen markkinointia.
Tutkimuksen tuloksena muodostui neljän opiskelijan opintopolkunarratiivit ja kuvaukset siitä, mitkä tekijät vaikuttivat opintoihin hakeutumiseen, mitkä olivat opintojen suuntaan vaikuttaneet käännekohdat, ja minkälaisena opiskelija näkee tulevaisuutensa valmistuttuaan. Opintoihin hakeutumisen syissä oli havaittavissa selkeitä yhtäläisyyksiä, joista suurimmaksi muodostui opiskelijan oma mielenkiinto liikunta-alaa kohtaan. Opintojen käännekohtina koetut hetket puolestaan olivat yksilöllisempiä. Esimerkiksi opiskelijan henkilökohtaiseen elämään liittyneet muutokset saivat opiskelijan mielenkiinnonkohteen vaihtumaan, ja näin ollen opintojen suunnan muuttumaan. Tulevaisuuteen opiskelijat suhtautuivat pääasiassa luottavaisesti ja avoimin mielin. Osa oli opintojensa aikana saanut työpaikan, jossa aikoivat toimia valmistuttuaankin, osa pohti mahdollisia jatko-opiskelupaikkoja, ja osa halusi löytää tai luoda itselleen sopivan työpaikan.