Hej! Vill du vara med? : Material för professionella i arbetet med att stöda barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen
Brofelt, Hanna; Hjellman, Lotta; Holmström, Sabina; Parpala, Julia; Wiik, Lotta (2022)
Brofelt, Hanna
Hjellman, Lotta
Holmström, Sabina
Parpala, Julia
Wiik, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910394
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett funktionellt arbete inom Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn vilket resulterar i en produkt. Syftet med detta examensarbete var att skapa ett material för professionella i arbetet med att stöda de barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen. Arbetets frågeställningar var Hur kan den professionella stöda ett barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen? och Vilket material skall ingå i handboken för att professionella skall kunna stöda de barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen?
Den teoretiska referensramen i examensarbetet baserar sig på tidigare forskning kring barnets socioemotionella utveckling och olika faktorer som påverkar utanförskap respektive gemenskap såsom temperament och självkänsla. Teorin bygger på en litteraturöversikt och har bearbetats för att skapa en handbok för professionella.
Examensarbetet tar upp socioemotionella utvecklingsfaser samt medfödda och inlärda faktorer som påverkar barnets samhörighet. Kapitlen belyser också hur professionella kan främja gemenskap hos barnen genom bland annat kommunikation, lek och olika grundprinciper som att få bekräftelse och att få känna sig sedd. I examensarbetet tas också upp den professionellas roll i arbetet med att stöda barn, för att hjälpa dessa att bli en del av den sociala gemenskapen.
Examensarbetet resulterade i en handbok som med hjälp av information och tips kan stöda professionella i arbetet med barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen.
Den teoretiska referensramen i examensarbetet baserar sig på tidigare forskning kring barnets socioemotionella utveckling och olika faktorer som påverkar utanförskap respektive gemenskap såsom temperament och självkänsla. Teorin bygger på en litteraturöversikt och har bearbetats för att skapa en handbok för professionella.
Examensarbetet tar upp socioemotionella utvecklingsfaser samt medfödda och inlärda faktorer som påverkar barnets samhörighet. Kapitlen belyser också hur professionella kan främja gemenskap hos barnen genom bland annat kommunikation, lek och olika grundprinciper som att få bekräftelse och att få känna sig sedd. I examensarbetet tas också upp den professionellas roll i arbetet med att stöda barn, för att hjälpa dessa att bli en del av den sociala gemenskapen.
Examensarbetet resulterade i en handbok som med hjälp av information och tips kan stöda professionella i arbetet med barn som riskerar att bli utanför den sociala gemenskapen.