Älyvaate e-urheilijalle pelikokemuksen parantamiseksi
Kerkola, Heidi (2022)
Kerkola, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810141
Tiivistelmä
Älykkyyttä on lisätty tekstiileihin jo useamman vuoden ajan erityisesti terveydenhuollon, hyvinvoinnin sekä puolustusvoimien käyttämissä vaatteissa. Lisätyllä älykkyydellä voidaan kerätä tarpeellista tietoa käyttäjän terveydestä tai suorituskyvystä. Kerätyn ja analysoidun datan perusteella voidaan vaikuttaa parempaan terveydentilaan, urheilusuorituksiin tai ennaltaehkäistä sairauspoissaoloja työtehtävistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda toimiva konsepti älykkyyttä sisältävästä vaatteesta e-urheilijalle. Konseptin älykkyyttä sisältävän tuotteen tarkoituksena oli parantaa e-urheilijan pelikokemusta positiivisten tunteiden jakamisen myötä. Konseptissa tunteiden jakamisessa hyödynnettiin lisättyä älykkyyttä, joka perustui tunteita välittävään teknologiaan. Tämä teknologia mahdollisti e-urheilujoukkueen sisällä kosketusviestien lähettämisen ja vastaanottamisen pelitilanteissa.
Suunnittelun lähtökohtana oli käyttäjävaatimukset, joita kartoitettiin laaja-alaisesti haastatteluiden ja havainnointien avulla. Haastatteluita toteutettiin e-urheilijoille, valmentajille, muotoilun ja teknologian ammattilaisille sekä puettavan älykkyyden asiantuntijoille. Haastattelutuloksien ja havainnointien pohjalta suunniteltiin erilaisia älyvaatteita pelikokemuksen parantamiseksi. Lopuksi konsepti testattiin kohderyhmällä, arvioitiin konseptin onnistuminen ja tehtiin päätös toteutettavasta älyvaateprototyypistä.
Opinnäytteen toimeksiantajana toimi HAMK Smart -tutkimusyksikön Puettavan älykkyyden osaamisen kehittäminen -hanke, joka saa Hämeen ELY-keskukselta Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta. Hankkeen yhtenä fokusalueena on puettavan älykkyyden tutkiminen e-urheilussa. Opinnäytteessä kehitetty konsepti toteutetaan hankkeen puitteissa myöhemmässä vaiheessa konkreettiseksi protoksi ja testataan älyvaatteen toimivuus kohderyhmällä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda toimiva konsepti älykkyyttä sisältävästä vaatteesta e-urheilijalle. Konseptin älykkyyttä sisältävän tuotteen tarkoituksena oli parantaa e-urheilijan pelikokemusta positiivisten tunteiden jakamisen myötä. Konseptissa tunteiden jakamisessa hyödynnettiin lisättyä älykkyyttä, joka perustui tunteita välittävään teknologiaan. Tämä teknologia mahdollisti e-urheilujoukkueen sisällä kosketusviestien lähettämisen ja vastaanottamisen pelitilanteissa.
Suunnittelun lähtökohtana oli käyttäjävaatimukset, joita kartoitettiin laaja-alaisesti haastatteluiden ja havainnointien avulla. Haastatteluita toteutettiin e-urheilijoille, valmentajille, muotoilun ja teknologian ammattilaisille sekä puettavan älykkyyden asiantuntijoille. Haastattelutuloksien ja havainnointien pohjalta suunniteltiin erilaisia älyvaatteita pelikokemuksen parantamiseksi. Lopuksi konsepti testattiin kohderyhmällä, arvioitiin konseptin onnistuminen ja tehtiin päätös toteutettavasta älyvaateprototyypistä.
Opinnäytteen toimeksiantajana toimi HAMK Smart -tutkimusyksikön Puettavan älykkyyden osaamisen kehittäminen -hanke, joka saa Hämeen ELY-keskukselta Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta. Hankkeen yhtenä fokusalueena on puettavan älykkyyden tutkiminen e-urheilussa. Opinnäytteessä kehitetty konsepti toteutetaan hankkeen puitteissa myöhemmässä vaiheessa konkreettiseksi protoksi ja testataan älyvaatteen toimivuus kohderyhmällä.