Työnhakijakokemus Yrityksessä X
Kantola, Minttu (2022)
Kantola, Minttu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työnhakijakokemusta Yritys X:ssä. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään, millainen työnhakijakokemus on tällä hetkellä, mitkä asiat vaikuttavat työnhakijakokemukseen sekä miten hakijakokemusta voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Aihe on ajankohtainen, koska yrityksellä on ollut haasteita sopivan henkilökunnan rekrytoimisessa ja hakijakokemusta ei ole aikaisemmin yrityksessä tutkittu. Työnhakijakokemuksen ymmärtäminen on tärkeää, koska negatiivinen hakijakokemus vaikuttaa yrityksen työnantajamielikuvaan ja voi siten hankaloittaa uusien työtekijöiden löytämistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan yrityksen myymälän ja varaston työntekijöitä, jotka ovat aloittaneet heinä-lokakuun 2021 aikana. Tutkimus ei koskenut esihenkilöitä, ylintä johtoa ja toimihenkilöitä, koska vaihtuvuus näissä tehtävissä on ollut hyvin pientä ja työn luonne eroaa myyjien ja varastotyöntekijöiden työnkuvasta merkittävästi.
Teoriaosuus käsitteli rekrytointiprosessia sekä työnhakijakokemusta. Rekrytointiprosessi etenee vaiheittain, mutta millainen prosessi on, riippuu toimialasta ja yrityksestä. Rekrytointiprosessin aikana korostuu erityisesti hakijaviestintä. Lisäksi yritysten tulee huomioida erityisesti rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö. Hakijakokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi rekrytointiprosessin kesto ja rekrytoinnin aikainen viestintä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona marraskuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä, jonka empiirinen osuus toteutettiin joulukuussa 2021. Toteutettava tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusotteella puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimus oli otantatutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Laadullinen tutkimusote sopi tähän tutkimukseen, koska tavoitteena oli ymmärtää haastateltavien kokemuksia. Lisäksi oli ennakkoon tiedossa, että haastateltavien rekrytointiprosessit olivat erilaisia ja otoskoko oli pieni.
Tutkimustulokset osoittivat, että hakijakokemukseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat erityisesti lyhytkestoinen rekrytointiprosessi ja prosessin aikainen jatkuva viestintä sekä selkeä työnkuvaus rekrytointi-ilmoituksessa, jotta hakija tietää, mihin työhön on hakemassa. Tutkimuksessa myös selvisi, että haastateltavilla ei ollut juuri minkäänlaista mielikuvaa Yritys X:stä työnantajana ennen hakemista.
Kehitysehdotuksena tunnistettiin työnantajamielikuvan, hakijaviestinnän ja rekrytointi-ilmoituksen kehittäminen sekä mittariston rakentaminen hakijaviestinnän seuraamiseksi ja kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Aihe on ajankohtainen, koska yrityksellä on ollut haasteita sopivan henkilökunnan rekrytoimisessa ja hakijakokemusta ei ole aikaisemmin yrityksessä tutkittu. Työnhakijakokemuksen ymmärtäminen on tärkeää, koska negatiivinen hakijakokemus vaikuttaa yrityksen työnantajamielikuvaan ja voi siten hankaloittaa uusien työtekijöiden löytämistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan yrityksen myymälän ja varaston työntekijöitä, jotka ovat aloittaneet heinä-lokakuun 2021 aikana. Tutkimus ei koskenut esihenkilöitä, ylintä johtoa ja toimihenkilöitä, koska vaihtuvuus näissä tehtävissä on ollut hyvin pientä ja työn luonne eroaa myyjien ja varastotyöntekijöiden työnkuvasta merkittävästi.
Teoriaosuus käsitteli rekrytointiprosessia sekä työnhakijakokemusta. Rekrytointiprosessi etenee vaiheittain, mutta millainen prosessi on, riippuu toimialasta ja yrityksestä. Rekrytointiprosessin aikana korostuu erityisesti hakijaviestintä. Lisäksi yritysten tulee huomioida erityisesti rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö. Hakijakokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi rekrytointiprosessin kesto ja rekrytoinnin aikainen viestintä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona marraskuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä, jonka empiirinen osuus toteutettiin joulukuussa 2021. Toteutettava tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusotteella puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimus oli otantatutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Laadullinen tutkimusote sopi tähän tutkimukseen, koska tavoitteena oli ymmärtää haastateltavien kokemuksia. Lisäksi oli ennakkoon tiedossa, että haastateltavien rekrytointiprosessit olivat erilaisia ja otoskoko oli pieni.
Tutkimustulokset osoittivat, että hakijakokemukseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat erityisesti lyhytkestoinen rekrytointiprosessi ja prosessin aikainen jatkuva viestintä sekä selkeä työnkuvaus rekrytointi-ilmoituksessa, jotta hakija tietää, mihin työhön on hakemassa. Tutkimuksessa myös selvisi, että haastateltavilla ei ollut juuri minkäänlaista mielikuvaa Yritys X:stä työnantajana ennen hakemista.
Kehitysehdotuksena tunnistettiin työnantajamielikuvan, hakijaviestinnän ja rekrytointi-ilmoituksen kehittäminen sekä mittariston rakentaminen hakijaviestinnän seuraamiseksi ja kehittämiseksi tulevaisuudessa.