Att upptäcka och förebygga stress hos högskolestuderande : utarbetande av en broschyr innehållande ett självskattningsverktyg
Bagge, Jennie; Lönnqvist, Lina (2022)
Bagge, Jennie
Lönnqvist, Lina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810161
Tiivistelmä
Detta utvecklingsarbete grundar sig på skribenternas tidigare examensarbeten (Lönnqvist, 2020) som handlar om hur arbetsrelaterad stress påverkar nyutexaminerade inom vården samt (Bagge, 2020) som handlar om olika stresshanteringsmetoder bland högskolestuderande. Examensarbeten behandlade ämnet stress, vilket visade sig vara ofta förekommande bland nyutexaminerade inom vården samt högskolestuderande.
Syftet med detta utvecklingsarbete är att upptäcka och förebygga stress hos högskolestuderande. För att lättare kunna upptäcka och bedöma sin upplevda stressnivå som studerande, har vi valt att utarbeta en broschyr som också innehåller ett självskattningsverktyg i form av ett frågeformulär. Tanken är alltså att studerande som inlett sitt sista studieår själva ska få möjlighet att uppskatta sin egen stressnivå. Produkterna är framtagna i förebyggande syfte och ska inte användas för att ställa någon diagnos. I broschyren framkommer även en allmän beskrivning om stress samt vart man kan vända sig om man uppskattar sin stressnivå som mycket påtaglig.
Utvecklingsarbetet har utarbetats med hjälp av ny forskning som grundar sig på hur Covid-19 pandemin har påverkat studerande. Den nya forskningen bidrar till förståelse för hur aktuellt ämnet stress hos studerande är, och framför allt hur den pågående pandemin påverkat studerande. I forskningen framkommer behovet av stresshantering hos högskolestuderande. This development work is based on the respondents' previous degree projects (Lönnqvist, 2020) which include how work-related stress affects newly graduated health care workers and (Bagge, 2020) which include different stress management methods among university students. Degree projects dealt with the subject of stress, which turned out to be common among newly graduated health care workers and university students.
The purpose of this development work is to detect and prevent stress in college students. In order to be able to more easily detect and assess their perceived stress level as a student, we have chosen to prepare a brochure that also includes a self-assessment tool in the form of a questionnaire. The idea is therefore that students who have begun their final year of studies should have the opportunity to appreciate their own stress level. The products are developed for preventive purposes and should not be used to make a diagnosis. The brochure also contains a general description of stress and where to turn if you estimate your stress level to be very significant.
The development work has been prepared with the help of new research based on how the Covid-19 pandemic has affected students. The new research contributes to an understanding of how current the subject of stress in students is, and above all how the ongoing pandemic affects students. In recent research the need of stress management among university students emerges.
Syftet med detta utvecklingsarbete är att upptäcka och förebygga stress hos högskolestuderande. För att lättare kunna upptäcka och bedöma sin upplevda stressnivå som studerande, har vi valt att utarbeta en broschyr som också innehåller ett självskattningsverktyg i form av ett frågeformulär. Tanken är alltså att studerande som inlett sitt sista studieår själva ska få möjlighet att uppskatta sin egen stressnivå. Produkterna är framtagna i förebyggande syfte och ska inte användas för att ställa någon diagnos. I broschyren framkommer även en allmän beskrivning om stress samt vart man kan vända sig om man uppskattar sin stressnivå som mycket påtaglig.
Utvecklingsarbetet har utarbetats med hjälp av ny forskning som grundar sig på hur Covid-19 pandemin har påverkat studerande. Den nya forskningen bidrar till förståelse för hur aktuellt ämnet stress hos studerande är, och framför allt hur den pågående pandemin påverkat studerande. I forskningen framkommer behovet av stresshantering hos högskolestuderande.
The purpose of this development work is to detect and prevent stress in college students. In order to be able to more easily detect and assess their perceived stress level as a student, we have chosen to prepare a brochure that also includes a self-assessment tool in the form of a questionnaire. The idea is therefore that students who have begun their final year of studies should have the opportunity to appreciate their own stress level. The products are developed for preventive purposes and should not be used to make a diagnosis. The brochure also contains a general description of stress and where to turn if you estimate your stress level to be very significant.
The development work has been prepared with the help of new research based on how the Covid-19 pandemic has affected students. The new research contributes to an understanding of how current the subject of stress in students is, and above all how the ongoing pandemic affects students. In recent research the need of stress management among university students emerges.