Bränditutkimus: Trustpilot : asiakasarvostelujen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja brändimielikuviin
Lappalainen, Kati (2022)
Lappalainen, Kati
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millainen tunnettuus Trustpilotilla on Suomessa ja minkälaisia mielikuvia heihin yrityksenä liitetään. Samalla kartoitan sitä, hyödyntävätkö suomalaiset verkossa toimivia arvostelusivustoja ostopäätösten tekemiseen ja yritysmielikuvien luomiseen.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee kuluttajien ja brändin välistä valta-asemaa, sekä brändiin vaikuttavia tekijöitä kuten mainetta, imagoa ja brändipositiota.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena bränditutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen vastasi 500 henkilöä ja otos perustui kansallisesti edustavaan joukkoon. Bränditutkimus osoitti, että Trustpilotin tunnettuus Suomessa on varsin pieni. Vahvimpina mielikuvina yritykseen liitettiin luotettavuus ja avoimuus. Kuluttajat myös uskoivat, että Trustpilot auttoi heitä tekemään luotettavampia ostovalintoja, sekä vaikuttamaan heidän mielikuviinsa muista yrityksistä.
Jopa 68 % kuluttajista kertoi käyttäneensä verkosta löytyviä arvostelusivustoja. Vaikka kuluttajat kyseenalaistivat palautteiden luotettavuuden, koettiin niillä olevan selkeä vaikutus yritysmielikuviin ja lopulliseen ostopäätökseen. 45 % vastaajista kertoikin, että on jättänyt tuotteen ostamatta perustuen lukemaansa asiakasarvosteluun.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee kuluttajien ja brändin välistä valta-asemaa, sekä brändiin vaikuttavia tekijöitä kuten mainetta, imagoa ja brändipositiota.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena bränditutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen vastasi 500 henkilöä ja otos perustui kansallisesti edustavaan joukkoon. Bränditutkimus osoitti, että Trustpilotin tunnettuus Suomessa on varsin pieni. Vahvimpina mielikuvina yritykseen liitettiin luotettavuus ja avoimuus. Kuluttajat myös uskoivat, että Trustpilot auttoi heitä tekemään luotettavampia ostovalintoja, sekä vaikuttamaan heidän mielikuviinsa muista yrityksistä.
Jopa 68 % kuluttajista kertoi käyttäneensä verkosta löytyviä arvostelusivustoja. Vaikka kuluttajat kyseenalaistivat palautteiden luotettavuuden, koettiin niillä olevan selkeä vaikutus yritysmielikuviin ja lopulliseen ostopäätökseen. 45 % vastaajista kertoikin, että on jättänyt tuotteen ostamatta perustuen lukemaansa asiakasarvosteluun.