Kannatustuotteita Seinäjoen seudun eläinsuojeluyhdistykselle case: äitiyspakkaus kissanpennulle
Martikkala, Anu (2014)
Martikkala, Anu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella Seinäjoen seudun eläinsuojeluyhdistys ry:lle tuote- ja palvelumuotoilukonsepteja, joista yksi keskeisistä kehitettävistä konsepteista oli äitiyspakkaus kissanpennulle.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta, jossa suoritettiin strategisten ryhmien analyysi jossa kartoitettiin kilpailijoita ja heidän tuotevalikoimiaan kannatustuotteissa.
Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen nonprofit-organisaatioiden toimintaan. Tiedonhankinnan tuloksista koottiin muotoilun tavoitteet, joiden lisäksi konseptien kehittelyn tueksi ja ideointia varten toteutettiin osallistavan suunnittelun nonstop-työpaja.
Asiantuntijan näkökulmaa äitiyspakkauksen sisällöstä selvitettiin avoimen haastattelun avulla, sen tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kuluttajien tarpeiden ja toiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely.
Produktiivisen osion tuloksena syntyi kaksi pakkauskonseptia, joiden teemat on rakennettu suunnittelemieni kuosien ympärille. Muotoiluprosessi eteni mindmap ideoinnista, hahmomalleista 3D-mallinnoksiin.
Opinnäytetyön produktiivista osuutta varten toteutettiin tiedonhankinta, jossa suoritettiin strategisten ryhmien analyysi jossa kartoitettiin kilpailijoita ja heidän tuotevalikoimiaan kannatustuotteissa.
Tiedonhankintaan kuului myös perehtyminen nonprofit-organisaatioiden toimintaan. Tiedonhankinnan tuloksista koottiin muotoilun tavoitteet, joiden lisäksi konseptien kehittelyn tueksi ja ideointia varten toteutettiin osallistavan suunnittelun nonstop-työpaja.
Asiantuntijan näkökulmaa äitiyspakkauksen sisällöstä selvitettiin avoimen haastattelun avulla, sen tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kuluttajien tarpeiden ja toiveiden kartoittamista varten toteutettiin julkinen kysely.
Produktiivisen osion tuloksena syntyi kaksi pakkauskonseptia, joiden teemat on rakennettu suunnittelemieni kuosien ympärille. Muotoiluprosessi eteni mindmap ideoinnista, hahmomalleista 3D-mallinnoksiin.