Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma: Hius- ja kauneussalonki Kaunis & Komea
Kokko, Tiina (2022)
Kokko, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179871
Tiivistelmä
Sosiaalinen media vie kuluttajien arjesta yhä vain isomman osan, joten yritysten on tärkeää kohdistaa markkinointia sinne, missä kuluttajat ovat. Markkinointi on muuttunut yhteisölliseksi ja vuorovaikutteiseksi, joten sosiaalisen median viestintä vaatii yrittäjiltäkin lähes reaaliaikaista osallistumista keskusteluun. Vaikka sosiaalisen median kanavat on helppo tehdä, niiden ylläpitäminen vaatii aikaa.
Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajayrityksen tarpeesta sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Hius- ja kauneussalonki Kaunis & Komea. Toimeksiantajalla oli käytössä entuudestaan sosiaalisen median tilit, mutta julkaisuja niihin oli tehty vain satunnaisesti. Nyt tehdyn yksityiskohtainen sosiaalisen median julkaisukalenterin on tarkoitus helpottaa yksityisyrittäjän arkea. Julkaisukalenteriin on mietitty valmiiksi julkaisujen sisällöt ja julkaisupäivät. Kalenterin avulla julkaisujen sisällöt pysyvät monipuolisina ja kuluttajia kiinnostavina.
Työn tavoitteena oli tuottaa yritykselle lisää näkyvyyttä, ja sen kautta auttaa asiakashankinnassa. Sosiaalisen median julkaisukalenteri on tehty vuodelle 2022, mutta se on helposti muokattavissa vuosiksi eteenpäin. Sisällöt on mietitty monipuolisiksi. Julkaisuja on tarkoitus tehdä 1–3 kertaa viikossa, riippuen sosiaalisen median kanavasta. Sisällöt ovat sekä kuvia että videoita. Jokaisella kuukaudella on oma teema, johon liittyviä julkaisuja tehdään viikoittain.
Opinnäytetyö alkaa käsittelemällä markkinointia yleisesti, sen jälkeen paneutuen sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointimalliksi valikoitui SOSTAC, joka esitellään tarkemmin. SOSTAC-markkinointimallin avulla käydään läpi toimeksiantajayrityksen nykytila, markkinointitavoitteet, strategia, toimintasuunnitelma ja keinot markkinointitoimenpiteiden seurantaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin tuottamalla toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri, josta on paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajayrityksen tarpeesta sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Hius- ja kauneussalonki Kaunis & Komea. Toimeksiantajalla oli käytössä entuudestaan sosiaalisen median tilit, mutta julkaisuja niihin oli tehty vain satunnaisesti. Nyt tehdyn yksityiskohtainen sosiaalisen median julkaisukalenterin on tarkoitus helpottaa yksityisyrittäjän arkea. Julkaisukalenteriin on mietitty valmiiksi julkaisujen sisällöt ja julkaisupäivät. Kalenterin avulla julkaisujen sisällöt pysyvät monipuolisina ja kuluttajia kiinnostavina.
Työn tavoitteena oli tuottaa yritykselle lisää näkyvyyttä, ja sen kautta auttaa asiakashankinnassa. Sosiaalisen median julkaisukalenteri on tehty vuodelle 2022, mutta se on helposti muokattavissa vuosiksi eteenpäin. Sisällöt on mietitty monipuolisiksi. Julkaisuja on tarkoitus tehdä 1–3 kertaa viikossa, riippuen sosiaalisen median kanavasta. Sisällöt ovat sekä kuvia että videoita. Jokaisella kuukaudella on oma teema, johon liittyviä julkaisuja tehdään viikoittain.
Opinnäytetyö alkaa käsittelemällä markkinointia yleisesti, sen jälkeen paneutuen sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointimalliksi valikoitui SOSTAC, joka esitellään tarkemmin. SOSTAC-markkinointimallin avulla käydään läpi toimeksiantajayrityksen nykytila, markkinointitavoitteet, strategia, toimintasuunnitelma ja keinot markkinointitoimenpiteiden seurantaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin tuottamalla toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri, josta on paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle tulevaisuudessa.